Hardførhet som et daglig konstrukt: Den mulige modererende rollen til daglig hardførhet i forholdet mellom daglig autonomi og daglig oppgaveutførelse
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3065051Utgivelsesdato
2023-04-14Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Ansattes oppgaveutførelse står sentralt i operative arbeidssituasjoner, da den direkte påvirker sikker drift og fungering. Forskning peker på at ulike ressurser er positivt relatert til individers oppgaveutførelse. Studien har fire mål, hvor det første målet er å undersøke om det er en positiv sammenheng mellom ressursen autonomi og oppgaveutførelse på dagnivå. Det andre målet er å undersøke om hardførhet er en personlig ressurs som varierer fra en dag til en annen. Det tredje målet er å undersøke om daglig hardførhet har en positiv sammenheng med daglig oppgaveutførelse. Det siste målet er å undersøke om daglig hardførhet spiller en modererende rolle ved å styrke forholdet mellom daglig autonomi og daglig oppgaveutførelse. Studien er en kvantitativ dagbokstudie, hvor utvalget besto av studenter som deltok på en seilas over det sørlige Stillehavet (N = 55). Under seilasen besvarte studentene daglige spørreskjema over en periode på ti dager. Resultatene fra studien viste overraskende nok kun en svak positiv korrelasjon mellom daglig autonomi og daglig oppgaveutførelse. Videre viste resultatene at hardførhet er et konstrukt som varierer på dagnivå, og at det er en positiv sammenheng mellom daglig hardførhet og daglig oppgaveutførelse. Resultatene viste også at daglig hardførhet modererer forholdet mellom daglig autonomi og daglig oppgaveutførelse positivt. Til slutt pekte resultatene på at det er subdimensjonen forpliktelse i hardførhetskonstruktet som er viktigst i denne konteksten, da denne alene hadde en direkte effekt på daglig oppgaveutførelse og modererte forholdet mellom daglig autonomi og daglig oppgaveutførelse positivt. Resultatene indikerer at organisasjoner som fungerer i en operativ arbeidskontekst bør rette oppmerksomhet mot å skape arbeidssituasjoner som tilrettelegger for ansattes daglige hardførhet. Employee task performance is important in operational work settings, as it directly affects safe and successful functioning. Research indicates that different resources are related to higher individual task performance. There are four main aims of the study. Firstly, we examine whether there is a positive relationship between the resource autonomy and task performance on a daily basis. Secondly, we investigate whether hardiness is a personal resource that can vary from one day to another. Thirdly, we examine whether there is a positive relationship between daily hardiness and daily task performance. Finally, we investigate whether hardiness plays a moderating role by strengthening the relationship between daily autonomy and daily task performance. The study is a quantitative diary study, where the sample consists of students participating in a sailing expedition across the South Pacific Ocean (N = 55). The students filled in daily questionnaires across a ten-day period. Surprisingly, the results showed only a weak positive correlation between daily autonomy and daily task performance. The results showed that hardiness is a construct that varies daily, and that there was a positive relationship between daily hardiness and daily task performance. Further, daily hardiness positively moderated the relationship between daily autonomy and daily task performance. Finally, the results suggest that commitment is the most important subdimension of hardiness in this context, seeing as it was the sole subdimension that had both a direct effect on daily task performance and worked as a moderator in the relationship between daily autonomy and daily task performance. The results indicate that organizations that function in an operational work context should aim towards creating work situations that facilitate daily hardiness among employees.
Utgiver
The University of BergenOpphavsrett
Copyright the Author. All rights reservedBeslektede innførsler
Viser innførsler beslektet ved tittel, forfatter og emneord.
-
Sammenhengen mellom selv-initiert lekende arbeidsdesign og daglig arbeidsengasjement: Den modererende rollen til daglig autonomi og arbeidspress
Evensen, Thea Utvær; Hartveit, Øyvind (Master thesis, 2020-04-25)Lek i arbeidssammenheng har fått mye oppmerksomhet de siste årene og studier har vist en rekke positive konsekvenser av at medarbeidere inkorporerer elementer fra lek og spill i arbeidet sitt. Hensikten med denne studien ... -
Sammenhengen mellom daglig job crafting og daglig oppgaveutførelse, og jobbengasjements betydning i dette forholdet.
Ruud, Marius (Master thesis, 2017-01-05)This qualitative diary study builds on the job crafting literature by examine if a person's daily task performance can be explained by the cadet's ability on the various facets of job crafting: «increasing personal resources», ... -
Daglig bruk av selvmålsetting som forklaring på individuelle daglige variasjoner i oppgaveutførelse. En kvantitativ dagbokstudie
Heuch, Harald Hellstenius; Monsen, Caroline Cecilie Schanke (Master thesis, 2019-05-07)The aim of this study is to examine factors that influence daily variations in individuals’ task performance. This was measured with a daily diary design. Daily use of self-goal setting is assumed to increase daily task ...