Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaug, Jørgen Aloysius
dc.contributor.authorNøstdal, Torjus
dc.date.accessioned2023-05-23T06:26:07Z
dc.date.available2023-05-23T06:26:07Z
dc.date.issued2023-04-12
dc.date.submitted2023-05-22T22:00:02Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3068586
dc.description.abstractDenne studien undersøker den modererende effekten av et stressende arbeidsmiljø på forholdet mellom rollestressorer, det vil si rolletvetydighet, rollekonflikt og rolleoverbelastning, og mobbing på arbeidsplassen, i tråd med arbeidsmiljøhypotesen. Data ble samlet inn blant 15 524 ansatte i 69 organisasjoner i Belgia. Ved hjelp av flernivå hierarkisk regresjonsanalyse viste resultatene signifikante hovedeffekter for alle tre rollestressorene på mobbing. Studien indikerer også at et stressende arbeidsmiljø styrker forholdet mellom rolletvetydighet og rollekonflikt, og mobbing på arbeidsplassen. Effektstørrelsene var likevel begrensede. Derfor har studien viktige teoretiske implikasjoner, da den antyder at arbeidsmiljøhypotesen kan ha større betydning på det teoretiske plan enn med hensyn til praktiske implikasjoner på gruppenivå.
dc.language.isoeng
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectmobbing på arbeidsplassen
dc.subjectmultilevel analysis
dc.subjectarbeidsmiljøhypotesen role stressors
dc.subjectflernivåanalyse
dc.subjectworkplace bullying
dc.subjectrollestressorer
dc.subjectwork environment hypothesis
dc.titleExamining the Work Environment Hypothesis: A Multilevel Analysis of Role Stressors and Workplace Bullying
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-05-22T22:00:02Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i arbeids- og organisasjonspsykologi
dc.description.localcodeMAPSYK345
dc.description.localcodeMAPS-PSYK
dc.description.localcodeMAPS-AOP
dc.subject.nus736999
fs.subjectcodeMAPSYK345
fs.unitcode17-35-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel