Interactional Competence in L2 English Upper Secondary Oral Assessment: Exploring Teachers’ Understandings and Practices
Master thesis

View/ Open
Date
2023-05-29Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [219]
Abstract
I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan interaksjonell kompetanse (interactional competence, IC) er inkludert i læreres vurdering av muntlige ferdigheter i engelskfaget på videregående skole. Læreplanen (LK20) legger vekt på at muntlige ferdigheter i engelsk handler om å skape mening gjennom å lytte, tale og samtale. Det er derfor relevant å undersøke hvordan interaksjonell kompetanse blir inkludert og operasjonalisert i muntlig vurdering ettersom samhandling er en sentral del av elevenes muntlige ferdigheter. Læreres oppfatninger og praksis har blitt undersøkt gjennom en mixed methods tilnærming ved bruk av spørreundersøkelse, intervjuer og analyse av læreres oppgaver og vurderingskriterier for muntlig vurdering. Et teoretisk rammeverk for interaksjonell kompetanse tilpasset muntlig vurdering i engelsk på videregående skole blir presentert i studien og funnene har blitt analysert ut fra dette og annen relevant teori. Funnene fra studien viser at begrepet IC er ukjent for de fleste, men at lærere likevel oppfatter at denne kompetansen omhandler ferdigheter knyttet til samhandling med andre. Når lærerne blir bedt om å foreslå hvordan IC kan bli operasjonalisert i kriterier for muntlig vurdering, foreslår de fleste kriterier som reflekterer kjennetegnene på IC som er definert i oppgavens rammeverk. Det indikerer at det teoretiske rammeverket som er definert og foreslått i denne oppgaven, kan være passende å inkludere i muntlig vurdering i engelskfaget på videregående skole. Videre viser analysen at vurderingskriterier relatert til elevers kommunikative ferdigheter er i mindre grad språkliggjort og operasjonalisert enn kriterier som omhandler språk. Likevel rapporterer majoriteten av lærere å bruke gruppevurderinger som muntlig vurdering, en oppgaveform som inkluderer samhandling. Dette indikerer at det er behov for et rammeverk som kan konkretisere og operasjonalisere også deler av elevers muntlige ferdigheter som ikke er knyttet til språklige elementer. Studien finner også at det i varierende grad er samsvar mellom læreres oppfatninger og praksis rundt muntlig vurdering, noe som indikerer at det er potensiale for å konkretisere flere aspekter knyttet til elevers muntlige ferdigheter. Jeg håper at denne oppgaven kan bidra til å utvikle læreres begrepsapparat knyttet til samhandling og inspirere til å inkludere konkrete kriterier knyttet til de implisitte strategiene som er en viktig del av elevers muntlige og kommunikative kompetanse. IC er lite undersøkt i sammenheng med muntlig vurdering i engelskfaget på videregående skole og videre forskning er nødvendig for å kunne vurdere effekten av å inkludere IC i vurdering.