SPILLEREN OG DEN PLAGEDE HELTEN - En analyse av samspillet mellom karakterisering og handlingsrom i actioneventyrspill
Master thesis
View/ Open
Date
2023-06-02Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [247]
Abstract
Spillmediet kombinerer historiefortelling med spilleren sitt handlingsrom. Dette masterprosjektet undersøker samspillet mellom karakteren i fortellingen, og karakteren som spilleren kontrollerer. Ved å ta utgangspunkt i The Witcher 3: Wild Hunt, Red Dead Redemption 2 og The Last of Us undersøkes disse dimensjonene. Analysen av de tre spillene bygger på utvalgte kapitler. Dimensjonene eksemplifiseres gjennom konkrete eksempler, og sammenligner variasjoner i konvensjoner. Problemstillingen lyder som følger: Hvordan bygger tre utvalgte actioneventyrspill den mannlige beskytterrollen, med utgangspunkt i paternalistiske melodrama, og hvordan fungerer samspillet mellom karakteriseringen og spilleren sitt handlingsrom? Problemstillingen undersøkes ved å koble de ulike spillsystemene og -mekanikkene til et definert rammeverk. Rammeverket er delt i tre dimensjoner. Fortellingens rom, det navigerbare rommet og datarommet. Prosjektet kobler dimensjonene, og undersøker hvordan disse integreres i hverandre. Resultatene av analysen viser ulike måter spillsystemene integreres i det navigerbare rommet. Flere spillsystemer gjøres til en del av det navigerbare rommet, og underbygger et samsvar mellom spilleren sitt handlingsrom, og karakteren sine handlinger. Samtidig gjør integrasjonen av systemer, på tvers av dimensjoner, at handlingsrommet til spilleren representeres som karakteren sine handlinger. Spilleren gis mulighet til å påvirke karakteren gjennom dialogvalg og oppgraderinger. Samtidig legger spillsystemer til rette for at avstanden mellom spilleren og karakteren minskes ytterligere. Karakterene sitt handlingsrom er forankret, og gis forklaring i paternalistiske melodrama. Karakterene sine erkjennelsesproblemer, og eksternaliseringen av disse problemene definerer fortellingen, og også spilleren sitt handlingsrom. Ved å analysere den definerte karakteren på den ene siden, og spilleren sitt handlingsrom på den andre, utvides forståelsen av samspillet i actioneventyrspill.