Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBendiksvoll, Kaja Hustad
dc.date.accessioned2023-06-23T00:01:51Z
dc.date.available2023-06-23T00:01:51Z
dc.date.issued2023-06-02
dc.date.submitted2023-06-22T22:00:37Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3072776
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er skrevet som en avslutning for masterstudiet innen medie- og interaksjonsdesign ved Universitetet i Bergen. Oppgaven er basert på et samarbeid med Bergens Tidende (BT). Målet med prosjektet har vært å identifisere lesevaner blant BTs målgruppe og å utvikle en prototype som kan hjelpe BT med å få flere trofaste lesere. Målgruppen til BT er mellom 30 og 40 år. Gjennom denne masteroppgaven ønsker jeg å skape et verktøy i BT-appen som gir leseren en følelse av effektivitet og læring. Min medstudent Sunniva og jeg gjorde feltarbeidet sammen, men vi hadde forskjellige problemstillinger og utviklet hver våre prototyper basert på dette. Vi gjennomførte forarbeid og intervjuer sammen, men tilpasset prototypene til våre individuelle problemstillinger. Gjennom gruppeintervjuer fikk vi tilbakemeldinger på hva som fungerer og hva som ikke gjør det. Jeg har utviklet en prototype som setter søkelys på å gjøre nyhetslesing mer effektiv og mindre tidskrevende. Sunniva og jeg samarbeidet for å få bedre forståelse av hvordan målgruppen leser digitale nyheter og hva som kan forbedres for å sikre at leserne kommer tilbake til BT. I oppgaven har jeg undersøkt hvordan nyhetsbildet har endret seg ved å bli mer aggressivt og ved at det publiseres store mengder nyheter kontinuerlig. Jeg har også ønsket å se på hvordan dette har påvirket måten vi leser nyheter. Det er tydelig at den store mengden nyhetssaker har påvirket papiravisene, og stadig flere leser nyheter på nett. Målet med oppgaven var å finne ut om målgruppen er flinke til å sette av tid til å lese lengre nyhetssaker, eller om de rett og slett ikke har tid til å lese dem. Under intervjuene kom det fram at flere informanter likte muligheten til å kunne beregne hvor lang tid det tok å lese artiklene. Dette kan oppnås ved å tydeliggjøre antall tilgjengelige artikler og estimert lesetid for leseren. Jeg mener at dette kan hjelpe leserne til BT til å lese de korte sakene når de er på farten, og heller fordyper seg i de lengre sakene når de har mer tid til rådighet.
dc.description.abstractThis master's thesis is written as a completion of the master's program in Media and Interaction Design at the University of Bergen. The thesis is based on a collaboration with Bergens Tidende (BT), a Norwegian newspaper. The goal of the project has been to identify reading habits among BT's target audience and develop a prototype that can help BT attract more loyal readers. BT's target audience is between 30 and 40 years old. Through this master's thesis, I aim to create a tool in the BT app that provides readers with a sense of efficiency and learning. My classmate Sunniva and I conducted the fieldwork together but had different research questions and developed our own prototypes based on them. We conducted the field research and interviews together but tailored the prototypes to our individual research questions. Through group interviews, we received feedback on what works and what does not. I have developed a prototype that focuses on making news reading more efficient and less time-consuming. Sunniva and I collaborated to gain a better understanding of how the target audience consumes digital news and what can be improved to ensure that readers return to BT. In the thesis, I have inspected how the news landscape has changed by becoming more aggressive and by publishing large amounts of news continuously. I also wanted to explore how this has affected the way we read news. It is evident that the large volume of news stories has impacted print newspapers, and more and more people are reading news online. The goal of the thesis was to find out if the target audience is adept at setting aside time to read longer news articles or if they simply do not have the time to read them. During the interviews, it emerged that several participants appreciated the ability to calculate how long it would take to read the articles. This can be achieved by clarifying the number of available articles and providing estimated reading time for the reader. I believe this can help BT's readers to read the shorter articles when they are on the go and delve into the longer ones when they have more time available.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectkontinuerlig nyhetspublisering
dc.subjecttrender
dc.subjectendring i nyhetsbildet
dc.subjectdigitale lesevaner
dc.subjectdigital journalistikk
dc.subjectMedie- og interaksjonsdesigndesign
dc.titleTrender i digital nyhetslesning
dc.title.alternativeTrends in digital news consumption
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-06-22T22:00:37Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i medie- og interaksjonsdesign
dc.description.localcodeMIX350
dc.description.localcodeMASV-MIX
dc.subject.nus735999
fs.subjectcodeMIX350
fs.unitcode15-17-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel