Les expériences des enseignants de français langue étrangère avec les jeux en classe Une approche mixte sur les expériences des enseignants de FLE sur l’utilisation des jeux pour l’apprentissage en classe de FLE
Master thesis
View/ Open
Date
2023-05-15Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [213]
Abstract
Sammendrag (résumé en norvégien) Denne masteroppgaven handler om fremmedspråklæreres erfaringer med bruken av spill for læring i franskklasserommet. Formålet med studien er å undersøke hva fransklærere i Norge tenker om bruken av spill i franskklasserommet. Oppgavene tar for seg hvilke spill lærerne foretrekker å bruke, hvilke grunnleggende ferdigheter fra LK20 lærerne gjenkjenner i spill, samt som fordeler og ulemper ved bruken av spill. Studien tar utgangspunkt i den stadig økende interessen for forskning på de positive sidene ved spill i klasserommet. Den har som mål å vise hvordan spill kan også hjelpe med utviklingen eller forbedringen av fransk som fremmedspråk for elevene. Med den store digitaliseringen av skolene i dag er det mer snakk om hvilke hjelpemidler lærerne kan ta for seg for å forenkle undervisningen og spill for læring blir ofte nevnt i dette aspektet. Dette er en mixed methods studie som tar for seg et sekvensielt forskningsdesign. Dette innebærer at forskningsdata ble først samlet inn ved hjelp av en kvantitativ og deretter en kvalitativ metode, hvor den kvantitative metoden kom i form av en spørreundersøkelse med 28 respondenter og den kvalitative metoden kom i form av et fokus gruppe intervju med 3 deltakere. Når det gjelder det teoretiske rammeverket er denne studien utformet ved hjelp av tidligere studier gjort på spill i skolen i Norge og i utlandet. Denne tar også utgangspunkt i den nye lærerplanen LK20 (Udir, 2019), hvor særlig de fire grunnleggende ferdighetene og kompetansemålene for franskfaget er satt i lys. Hovedfunnene i studien et at fransklærere er positive til bruken av spill for læring i franskklasserommet. De fleste fransklærerne i dette studiet bruker allerede spill i klasserommet og da særlig analoge spill i form av brettspill. Det kom derimot også frem at mange lærere foretrakk å bruke spillifisering som tar elementer fra spill uten å være et. Lærerne nevnte også at det var en mangel på tid og et ønske om mer opplæring av bruken med spill for læring for lærerne.