Samfunnsengasjement i pastell
Master thesis
View/ Open
Date
2023-06-02Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [247]
Abstract
Det er tydelige tendenser til at Instagram brukes mer og mer for å engasjere seg i samfunnsaktuelle saker. Det er dog svært lite eksisterende forskning på feltet som fokuserer spesifikt på samfunnsengasjement og Instagram, noe denne studien vil bidra med. Gjennom kvalitative dybdeintervju med ti informanter i aldersgruppen 23-27 år, samt et ekspertintervju med to av innholdsprodusentene i Amnesty Norge, vil denne oppgaven undersøke hvordan Instagram oppleves som en plattform for samfunnsengasjement. Informantene er rekruttert på grunnlag av at de selv bruker Instagram for å engasjere seg i samfunnet på. Amnesty Norge er valgt ut basert på deres store følgerskare og hyppig bruk av Instagram. Gjennom en tematisk analyse ses de innsamlede dataene i lys av et teoretisk rammeverk om offentlighet, samfunnsengasjement, slacktivism, agendasetting og ekkokammer. Analysen besvarer studiens problemstilling i sin helhet ved å avdekke hvordan Instagram oppleves å tilrettelegge for samfunnsengasjement, hvordan det sosiale og kulturelle handlingsrommet på plattformen oppleves, og til slutt; hvilken verdi dette engasjementet kan ha Funnene i denne forskningsstudien viser at Instagrams funksjoner gjør det enkelt å engasjere seg i samfunnet gjennom plattformen, men de skaper også begrensninger for deltakelse. Det er tydelige tendenser til at Instagram ses på som et ekkokammer som skaper rammer for hvilke temaer som oppleves som akseptert og kontroversielt å dele om. Totalt sett kan Instagram fungere til visse aspekt ved samfunnsengasjement. Sett i lys av relevant teori konkluderes det med at Instagram fungerer som en plattform for agendasetting, vise offentlig støtte og skape økt oppmerksomhet rundt samfunnsaktuelle saker, men ses ikke på som en ideell plattform for offentlig deliberasjon.