EngasjerAR: Utvidet virkelighet for å engasjere TV-seere
Master thesis
View/ Open
Date
2023-06-02Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [247]
Abstract
Flere og flere bruker andre enheter enn TV for å konsumere videoinnhold, og når de først ser på TV bruker de gjerne smarttelefonen i tillegg. De tradisjonelle mediebedriftene må konkurrere med internasjonale giganter som TikTok og Snapchat om unge brukere sin oppmerksomhet. I denne studien brukes en prototype som et verktøy for å utforske hvordan en AR-applikasjon på mobil kan engasjere TV-seere. Ved å knytte innholdet på mobilen til innholdet på TV-en kan man øke engasjementet. Engasjement defineres som en refleksjon av hvor involvert brukeren er i å se på TV-en og interaksjonen brukeren har med innholdet. Prototypen er ment for nye seere som skal begynne å se på amerikansk fotball. Forskningen viser at underholdende innhold kan ha en positiv effekt på brukerens engasjement. Slikt innhold er også et effektivt virkemiddel for å lære brukeren mer om sporten, noe som også kan bidra til økt engasjement. Bruken av 3D-modeller i AR-opplevelsen, og å lage innhold rundt utøverne i sporten er spesielt viktig. I studien diskuterer jeg også forskjellige avbildningsteknikker for virtuelle elementer. En god brukeropplevelse er viktig for at brukeren skal ha lyst til å bruke AR for å øke engasjementet. Å bruke mobil AR kommer med flere utfordringer som påvirker brukeropplevelsen, som for eksempel skjelvende hender og begrenset plass på skjermen. Ofte ønsker man at virtuelle elementer skal være konformt avbildet i AR slik at de oppfører seg mest mulig som ekte elementer i relasjon med verden. Jeg argumenterer derimot for at å bryte den konforme avbildningen, og heller benytte forskjellige former for avslappet avbildning, kan forbedre brukerens opplevelse av å interagere med AR på mobil.