Extremely relevant? Teachers’ reported beliefs on including the issue of radicalisation and violent extremism in the VG1 English teaching.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3073840Utgivelsesdato
2023-05-29Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master theses [219]
Sammendrag
På grunn av økt radikalisering blant norsk ungdom, har den norske regjeringene gitt skolene i oppdrag å ta opp radikalisering og voldelig ekstremisme som et tema i fag hvor det anses som relevant. Dagens læreplan i engelsk legger stor vekt på at elevene skal utvikle interkulturell kompetanse. Forskning på forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme viser på at interkulturell kompetanse kan øke elevers motstandskraft mot radikalisering. På samme tid viser forskning på undervisning av kontroversielle temaer, slik som radikalisering og voldelig ekstremisme, at diskusjoner av kontroversielle tema kan underbygge utviklingen av interkulturell kompetanse. Å inkludere radikalisering og voldelig ekstremisme som et tema i engelskundervisningen kan derfor ha en gunstig tosidig effekt; det kan underbygge interkulturell kompetanse, et sentralt mål i læreplanen for engelskfaget, og det kan øke elevenes motstandskraft mot radikalisering. Siden lærere har metodisk frihet til å bestemme hvordan de skal møte målene i læreplanen, er det opp til engelsklærere avgjøre om temaet radikalisering og voldelig ekstremisme er relevant for engelskfaget. For å undersøke om temaet radikalisering og voldelig ekstremisme bør tas opp i engelskundervisningen for å etterkomme skolens forebyggende ansvar, har denne masteroppgaven derfor undersøkt engelsklæreres tanker om å inkludere temaet i engelskundervisningen. For å gå i dybden på læreres tanker om å ta opp temaet i engelskundervisning ble det i studien utført semistrukturerte intervjuer med totalt seks lærer fra tre forskjellige fylker i Norge. Resultatet fra studien viser at lærerne syns det er naturlig å inkludere temaet radikalisering og voldelig ekstremisme i engelskfaget. Lærerne peker på at læreplanens søkelys på engelskspråklige land og media gjør at temaet ofte tas opp i faget i tilknytning til diskusjoner om USA og Storbritannia. Lærerne i studien mener derfor at det er i tråd med læreplanen å ta opp temaet i engelskundervisningen. Resultatene viser også at lærerne i studien tror radikalisering og voldelig ekstremisme kan underbygge interkulturell kompetanse. Spesielt mener lærerne at diskusjoner av temaet kan gjøre elevene mer åpne til mennesker som er ulik dem selv, få dem til å tenke mer kritisk, og øke deres demokratiske kompetanse. Studien finner derimot også at lærerne har noen bekymringer knyttet til det å skulle ta opp radikalisering og voldelig ekstremisme i engelskfaget. Bekymringene er spesielt knyttet til lærernes egen kunnskap om radikalisering og voldelig ekstremisme, samt deres kompetanse til å sikre konstruktive diskusjoner om temaet i undervisningen.