Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBryn, Brita Lotsberg
dc.date.accessioned2023-07-06T08:55:50Z
dc.date.available2023-07-06T08:55:50Z
dc.date.created2023-05-15T10:03:44Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.issn0809-2044
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076516
dc.description.abstractArtikkelen bygger på hypotesen om at sanger, som multimodale ytringer, har spilt en viktig rolle i russisk propaganda og patriotisk oppdragelse. Med utgangspunkt i en diskusjon om hva som gjør den sanglyriske sjangeren velegnet til bruk i massepåvirkningskampanjer, utforsker jeg hvordan denne ressursen er blitt utnyttet i russisk samtidspropaganda. Primærkildene mine er patriotiske sanger slik de er blitt presentert på konserter og i russiske medier de siste par tiårene. Kildematerialet inneholder både nyere sanger med eksplisitt nasjonalpatriotiske motiver og eldre låter i ulike sjangere. Når det gjelder eldre sanger, argumenterer jeg for at noen, som Viktor Tsojs «Kukusjka» («Gjøken») fra 1990, er blitt rekontekstualisert og resemiotisert for bruk i propaganda. Undersøkelsene mine av dette sangmaterialet gir grunnlag for å hevde at patriotiske sanger har bidratt til en gradvis rekonseptualisering av begrepet Ródina (Hjemlandet) og til å etablere helte- og fiendebilder. Nøkkelord Russisk sanglyrikk, propaganda, patriotisk oppdragelse Abstract This article is based on the hypothesis that songs, as multimodal utterances, have played an important role in Russian propaganda and patriotic upbringing. Starting from a discussion about what makes the song lyrical genre suitable for use in mass influence campaigns, I explore how this resource has been utilised in contemporary Russian propaganda. My primary sources are patriotic songs as presented at concerts and in the Russian media over the last couple of decades. The source material contains both newer songs with explicitly national patriotic motifs, and older tunes within various genres. As for older songs, I argue that some, such as Viktor Tsoi’s “Kukushka” (“The Cuckoo”) have been recontextualised and resemiotisised for propaganda purposes. My investigations of the collected song material provide grounds for claiming that patriotic songs may have contributed to a gradual reconceptualisation of the term Ródina (the Homeland) and to establish conceptions of heroes and enemies. Keywords Russian song lyrics, Propaganda, Patriotic upbringingen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleGjøken og hjemlandet: Sanger i russisk samtidspropagandaen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doi10.18261/nlvt.26.1.4
dc.identifier.cristin2147438
dc.source.journalNorsk Litteraturvitenskapelig Tidsskriften_US
dc.source.pagenumber39-53en_US
dc.identifier.citationNorsk Litteraturvitenskapelig Tidsskrift. 2023, 26 (1), 39-53.en_US
dc.source.volume26en_US
dc.source.issue1en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal