Escaping the surveilling male gaze: Female corporeality and its spiritual significance in Aemilia Lanyer’s ‘Salve Deus Rex Judaeorum’ (1611)
Master thesis
View/ Open
Date
2023-12-04Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [213]
Abstract
Denne oppgaven utforsker hvordan Foucault sine teorier om overvåkning kan gjenspeiles idiktet ‘Salve Deus Rex Judaeorum’ (1611) av Aemilia Lanyer. Diktet ble publisert i Lanyersin diktsamling Salve Deus Rex Judaeorum, og kan beskrives som en ‘Passion narrative’ettersom den skildrer Kristus sin lidelse og korsfestelse. Spesielt fokuserer jeg på hvordanLanyer fremstiller kvinner som Jomfru Maria og Eva i hennes gjenfortelling, og hvordanhennes skildring kan gjenspeile hvordan kvinners kropp og sinn blir overvåket og disiplinert.Jeg argumenterer at Lanyer sin fremstilling av disse kvinnene samt hvordan hunhenvender seg til sine kvinnelige lesere og Margaret Clifford the Countess of Cumberland,kvinnen hun dedikerer diktet sitt til, belyser hvordan kvinner kan potensielt unnslippe detobjektiverende og overvåkende mannlige blikk (‘male gaze’). ‘Salve’ gir kvinnelige lesere enutvei hvor de kan henvende seg til sin kristne tro og anvende deres egne unike kvinneligeblikk (‘female gaze’) og tolke bibelen selvstendig fra mannlig autoritet. Spesielt gjennomLanyer sin fremstilling av den menneskelige Jomfu Maria, og hennes kroppslige forbindelsemed hennes sønn Jesus Kristus, tolker jeg at Lanyer i ‘Salve’ fremhever hvordan kvinner haren spesiell kroppslig forbindelse med Kristus og derfor også en unik spirituell tilnærming tilkristendommen.I renessanse ble kvinners kropp og sinn ofte fremstilt som spesielt syndefull gjennomderes forbindelse med Eva og syndefallet. Gjennom Lanyer sin fremstilling av Jomfru Mariasin kroppslige forbindelse med Kristus, og derfor kvinners forbindelse med frelsen avmenneskeheten gjennom Kristus, oppfordrer diktet kvinner til å revurdere hvordan dereskropp og sinn blir fremstilt som syndefull og heller fokusere på deres positive forbindelse tilJomfru Maria. Jeg fokuserer hovedsakelig på diktet ‘Salve’, men jeg vurderer også hvordanelementer i hele samlingen Salve er med på å styrke budskapet om kvinner sin kroppsligespiritualitet og derfor unike perspektiv i deres tolkning av Bibelen.Kapittel 1 gir et teoretisk og historisk overblikk, hvor jeg utforsker hvordan kvinnerskropp ble sett på i renessansen i England, og hvordan kvinnekroppen blir fremstilt av Lanyeri Salve. Jeg plasserer også Lanyer sin diktsamling i forhold til kvinnebevegelsen i Lanyer sinegen tid, også kjent som Querelle des Femmes debatten. Kapittel 2 fokuserer på Lanyer sinfremstilling av Jomfru Maria, hvordan den kan sammenlignes med andre gjenfortellinger(‘Passion narratives’), hvordan Jomfru Maria fremhever kvinners unike kroppslige posisjoninnenfor kristendommen, og hvordan Lanyer sin fremstilling av Maria også påvirker hennesfremstilling av en menneskelig Kristus. Kapittel 3 utforsker hvordan Lanyer argumenter foren større mengde selvstendig bibelsk tolkning av kvinner, her argumenterer jeg at Lanyerfremstiller Eva deltakelse i syndefallet som ikke like alvorlig som Adams hvor i tillegg Evavar den første som fikk tilgang til kunnskap som insinuerer at kvinner har like stor rett påkunnskaps som men. Lanyer sin fremstilling av Margaret Clifford the Countess ofCumberland sin kristne tro som spesielt hellig og prektig (‘virtuous’) forsterker bildet avkvinner sin kristne tro som spesielt helbrederne fremfor undertrykkende. Til slutt ser jeg påhvordan Lanyer fremstiller også seg selv som en kvinnelig religiøs visjonær (‘religiousvisionary’), og gjennom paratekstuelle elementer i Salve oppfordrer kvinner til å utføre sineegne tolkninger av Bibelen ved å bruke sine helbrederne kvinnelige blikk.