• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Master theses
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Equinor - Kommunikasjon i en omstillingsprosess

Skakstad, Eline
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Master thesis (1.922Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3115148
Date
2023-12-01
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master theses [293]
Abstract
Klimautfordringen står høyt på agendaen i samfunnet. Det gjør det interessant å undersøke hvordan Equinor kommuniserer for å skape troverdighet i sin omstilling fra et fokusert olje- og gasselskap til et klimanøytralt, bredt energiselskap. Det er ytterpunktene i karakterendringen som gjør det interessant å studere Equinors kommunikasjon. Med dagens søkelys på klimautfordringene har olje- og gasselskap et omdømmeproblem ved at de har gått fra en status som «gårdagens helt» til «dagens skurk». Å skape troverdighet i omstillingen fra fossil til grønn handler om å endre folks oppfatning av selskapets karakter.

Oppgaven er avgrenset til å undersøke hva og hvordan Equinor kommuniserer for å skape troverdighet i sin omstilling. Jeg har ikke inkludert effekten av deres retorikk – om de oppnår å bli oppfattet som troverdig av mottakerne.

Analysen baseres på kvalitative intervju med representanter fra Equinors kommunikasjonsenhet og tekstanalyse av selskapets magasin Together og utvalgte tekster fra nettstedet Equinor.com.

I analysen fant jeg tre fremtredende etosgrep som Equinor bruker i sin retoriske kommunikasjon for å skape troverdighet i sin omstilling. De fokuserer på at ved sin vilje og evne til samarbeid, ved å trekke på sin arv og kompetanse og ved å bidra til felleskap og samfunn, bidrar de til det grønne skiftet.

Et annet funn er at selskapets retoriske kommunikasjon preges av dualismen selskapet står i, i omstillingen fra fossil til grønn. I dag står de med en fot i hver leir ved sin energimix av fossil og fornybar energi. Mye av deres retoriske kommunikasjon er rettet mot å forklare hvorfor selskapet mener det er nødvendig fremdeles å produsere olje og gass for å forsyne verden med energi, når klimautfordringene er så alvorlige som de er.

Basert på en samlet vurdering av analysedataene finner jeg at Equinor i sin retoriske kommunikasjon søker å etablere en etos som en kompetent, pålitelig, samarbeidende, åpen og egalitær organisasjon som er stolt av sin industrielle og norske arv, og som er i stand til å ta en ledende rolle som pådriver i det grønne skiftet.

Overførbarheten av denne studien er nok størst for virksomheter innen olje- og gass i geografiske områder der kultur og verdisett er sammenlignbare med norsk kultur og verdisett fordi hva som er troverdig kommunikasjon og troverdig etos kan være kulturelt betinget.
Description
Revised version. Minor spelling and formatting errors corrected.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the Author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit