Har tidlig barnehagegang en effekt på skoleprestasjoner?
Master thesis
View/ Open
Date
2024-06-03Metadata
Show full item recordCollections
- Department of Economics [308]
Abstract
Tidligere forskning viser at barnehage generelt har en positiv effekt på barns læring og utvikling. I tillegg påstår økonomisk teori at en investering i tidlig barndom gir høyere avkastning i humankapital enn en tilsvarende investering senere i livet. Med bakgrunn i dette undersøker jeg i denne oppgaven om tidlig barnehagegang påvirker barns skoleprestasjoner. I analysen brukes barnehagereformen fra 2003 som et naturlig eksperiment. Reformen førte til en betydelig økning i barnehagedekningen for 1-2 åringer i Norge. Data som benyttes i oppgaven er norske kommuners andel 1-2 åringer i barnehage fra årene 1998 – 2008, folketall fra kommunene og barnas resultater på nasjonale prøver som gjennomføres i 5.klasse på barneskolen.
Den empiriske metoden jeg benytter er i hovedsak en toveis fast effekt-modell. I tillegg utfører jeg analyser ved bruk av Pooled OLS-modell. Jeg utfører også en event-studie for å undersøke om barnehagereformen er velegnet som et naturlig eksperiment. I motsetning til tidligere studier og teori finner jeg ingen effekt av tidlig barnehagegang på skoleprestasjoner. Det ser imidlertid ut som det er en negativ sammenheng mellom tidlig barnehagegang og regneferdigheter. Resultatene fra event-studien indikerer at barnehagereformen har vært velegnet som et naturlig eksperiment i analysen min, men at det likevel ikke var mulig å finne en kausal effekt.
Verktøyene som benyttes for databehandling og analyser er Excel og Stata.
Description
Postponed access: the file will be accessible after 2025-06-03