Show simple item record

dc.contributor.authorRisberg, Kristian Hagen
dc.date.accessioned2024-07-17T00:04:42Z
dc.date.available2024-07-17T00:04:42Z
dc.date.issued2024-06-03
dc.date.submitted2024-06-03T12:01:22Z
dc.identifierINFO390 0 O ORD 2024 VÅR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141755
dc.description.abstractDenne masteroppgaven utforsker anvendelsen av smidige utviklingsmetoder innenfor mediebransjen, med et særlig fokus på hvordan disse metodene bidrar til innovasjon, effektivitet og tilpasningsdyktighet i lys av bransjens raskt skiftende landskap. Gjennom en kombinasjon av teoretisk undersøkelse og empirisk forskning, inkludert case-studier, observasjoner og kvalitative intervjuer med nøkkelpersonell fra flere ledende mediebedrifter, belyser oppgaven hvordan smidige prinsipper og praksiser blir integrert i systemutvikling når det kommer til medieorganisasjoners daglige arbeid. Oppgaven starter med en grundig gjennomgang av teoretiske perspektiver ved smidig utvikling, inkludert metodikkens historie og nøkkelelementer som Scrum, Kanban, Lean og DevOps. Denne teoretiske rammen anvendes for å forstå hvordan smidige metoder tilpasses og implementeres i mediebransjen, en sektor kjennetegnet ved sitt konstante behov for innovasjon og rask respons på forbrukertrender. Ved hjelp av forskningsmetoden som omfatter detaljerte observasjoner og dybdeintervjuer, undersøker studien spesifikke praksiser og utfordringer ved bruk av smidige metoder i mediebedrifter. Datainnsamlingen avdekker hvordan smidighet manifesterer seg gjennom sprinter, bedriftskultur, prosjektstyring, og ledergruppers rolle i defineringen av mål og prioriteringer. Resultatene fra denne studien viser at smidige metoder har en betydelig positiv innvirkning på mediebedrifters evne til å navigere i et konkurransepreget marked. Smidighet fremmer en kultur for kontinuerlig læring, tilpasning, og kundesentrert utvikling, som er essensielt for å opprettholde relevans og suksess i medieindustrien. Samtidig identifiserer oppgaven utfordringer knyttet til implementeringen av smidige metoder, inkludert behovet for balanse mellom fleksibilitet og struktur, samt viktigheten av effektiv kommunikasjon og samarbeid på tvers av forskjellige avdelinger. I diskusjonsdelen vurderes funnene i lys av eksisterende litteratur, og oppgaven reflekterer over hvordan smidige metoder kan videreutvikles og tilpasses for å møte mediebransjens unike behov. Avslutningen viser til de viktigste funnene rundt korte sprint perioder, pause perioder mellom sprintene og hvordan bedriftene i studien har delt opp ansvarsområder for de forskjellige avdelingene. Det kommer også frem hvordan det å produsere resultater har et mye høyere fokus enn å vise til prosessen rundt. Oppgaven bidrar med verdifull innsikt i det praktiske arbeidet med smidig utvikling i mediebransjen, og tilbyr veiledning for bedrifter som ønsker å forbedre sine smidige praksiser. Den avslutter med forslag til videre forskning som bygger på de etablerte funnene.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.titleSmidig utvikling innen mediesektoren
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2024-06-03T12:01:22Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i informasjonsvitenskap
dc.description.localcodeINFO390
dc.description.localcodeMASV-INFO
dc.subject.nus735115
fs.subjectcodeINFO390
fs.unitcode15-17-0


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record