Show simple item record

dc.contributor.authorNøkland, Kristin
dc.contributor.authorKvalheim, Amanda Hagevik
dc.date.accessioned2024-08-05T12:12:29Z
dc.date.issued2024-05-31
dc.date.submitted2024-05-31T11:02:08Z
dc.identifierMAPSYK360 0 MAO ORD 2024 VÅR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3144467
dc.descriptionPostponed access: the file will be accessible after 2026-05-31
dc.description.abstractAvhør er en av politiets mest brukte og viktigste etterforskningsmetoder, og utgjør gjennomgående straffesakens mest sentrale bevis. Hvordan et avhør utføres kan spille en stor rolle for vurdering av vitnene eller en mistenkts forklaring. Hensikten med denne studien var å studere identifisering og vurdering av risikable avhørsmetoder, opplevd konfidens knyttet til vurderingene og hvorvidt det er konsistens i vurderinger av avhørsmetodikk. Totalt 68 studenter fra Det Juridiske Fakultet (Jusstudenter) og Det Matematiske-Naturvitenskapelig fakultet (MatNat-studenter) ble presentert for 3 fiktive avhør der de skulle ta stilling til hva som eventuelt var risikable metoder, 10 påstander knyttet til avhørene og hvor konfidente de var i sin vurdering. Mellom de to testtidspunktene besvarte deltakerne måleinstrumentet REI-40, som måler individuelle forskjeller i rasjonell og erfaringsbasert/intuitiv tenking. Det er en utforskende test-retest studie, med data som er innhentet gjennom fiktive avhør, spørreskjemaer og inventar. Det ble ikke funnet noen signifikant forskjell mellom de to gruppene i hvordan de vurderte avhørene, begge gruppenes vurderinger samsvarte med ekspertpanelets vurderinger. Det ble funnet en signifikant forskjell i konfidens mellom de to gruppene, der Jusstudentene hadde høyere konfidens enn MatNat-studentene. Resultatene diskuteres opp mot teori rundt vurdering, konfidens, to-prosessmodeller og ekspertise. Videre blir det indikert at det er et behov for mer forskning, for å kunne belyse temaet rundt identifisering av risikabel avhørsmetodikk.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectKonsistens
dc.subjectVurdering
dc.subjectRisikabel avhørsmetodikk
dc.subjectKonfidens
dc.subjectBeslutning
dc.titleUtforskende test-retest studie: Studenters konfidens og konsistens i vurderingen av risikable avhørsmetoder
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2024-05-31T11:02:08Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i psykologi
dc.description.localcodeMAPSYK360
dc.description.localcodeINTL-MED
dc.description.localcodeINTL-SV
dc.description.localcodeINTL-JUS
dc.description.localcodeINTL-HF
dc.description.localcodeMAPS-PSYK
dc.description.localcodeINTL-KMD
dc.description.localcodeINTL-MN
dc.description.localcodeINTL-PSYK
dc.subject.nus736999
fs.subjectcodeMAPSYK360
fs.unitcode17-35-0
dc.date.embargoenddate2026-05-31


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record