Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLøge, Oline
dc.date.accessioned2024-08-07T06:52:36Z
dc.date.issued2024-06-03
dc.date.submitted2024-06-03T12:01:20Z
dc.identifierMEVI350 0 O ORD 2024 VÅR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3144928
dc.descriptionPostponed access: the file will be accessible after 2028-06-03
dc.description.abstractDenne studien har forsket på hvordan den lokale motebedriften Mari Hetland AS tolker og kommuniserer bærekraft gjennom sine produkter, og gjennom et samarbeid hun har med Embla Bunad. Bedriften Mari Hetland AS driver med håndlagede klær som kombinerer unisex design med gjenbruk av gamle tekstiler. Studien fokuserer på hvordan Mari Hetland AS integrerer bærekraftige praksiser i design, produksjon og markedsføring, samt hvordan disse praksisene kommuniseres gjennom sosiale medier. Oppgaven starter med en introduksjon til bærekraft i motebransjen, et konsept som har fått økende betydning på grunn av miljø- og sosial bevissthet. Den gir også en oversikt over utviklingen av moteindustrien, inkludert både store aktører som Hennes & Mauritz og mindre, lokale bedrifter som Mari Hetland AS. Videre diskuteres det hvordan sosiale medier fungerer som plattform for å markedsføre bærekraftige produkter og bygge autentisk merkevareidentitet. Metodisk benytter oppgaven kvalitativt intervju med Mari Hetland og retorisk innholdsanalyse av bedriftens kampanjer på sosiale medier. Denne oppgaven gir videre innsikt i hvordan Mari Hetland AS bruker sosiale medier til å bygge relasjoner med kundene og kommunisere bærekraftige verdier gjennom visuelle elementer. Særlig undersøkes samarbeidet med Embla Bunad, som produserer tradisjonelle bunader, og hvordan dette bidrar til bedriftens profil som en børekraftig aktør. Oppgaven diskuterer teori om bærekraftig mote, retorikk og kommunikasjon i sosiale medier, og hvordan disse kan anvendes for å forstå små bedrifters strategier for å fremme bærekraft. Den utforsker også hvordan begrepet «bærekraft» kan tolkes på forskjellige måter innen motebransjen, og hvordan autentisitet og personlig relasjon spiller en viktig rolle for en mindre bedrift.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectBærekraftkommunikasjon
dc.subjectBærekraft
dc.subjectSosiale medier
dc.subjectMote
dc.subjectMarkedsføring
dc.title"Fra bærekraft til trend" - en kvalitativ undersøkelse om hvordan Mari Hetland AS tolker og praktiserer bærekraft gjennom design, produksjon, kommunikasjon og markedsføring i sosiale medier
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2024-06-03T12:01:20Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i medier og kommunikasjon
dc.description.localcodeMEVI350
dc.description.localcodeMASV-MEVI
dc.subject.nus735116
fs.subjectcodeMEVI350
fs.unitcode15-17-0
dc.date.embargoenddate2028-06-03


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel