Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorIversen, Silje Hopland
dc.date.accessioned2024-08-30T00:16:49Z
dc.date.available2024-08-30T00:16:49Z
dc.date.issued2024-06-03
dc.date.submitted2024-06-03T12:01:14Z
dc.identifierAORG350 0 V ORD 2024 VÅR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3149154
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har analysert hvordan implementering av kommunereformen har påvirket organisering av servicekontorene i Alver og Sogndal kommune. Kommunereformen er en strukturreform som hadde som mål at kommuner skulle bli større gjennom sammenslåing (Kommunal- og moderniseringsdepartementet, 2019). Premissene for kommunesammenslåing har vært ulik da de fleste kommunene slo seg sammen frivillig, mens noen kommuner ble sammenslått gjennom tvangsvedtak i Stortinget (Klausen, Askim, Vabo, 2016, s. 25- 27). Kommunene i denne studien hadde ulik reformimplementering. Alver kommune ble slått sammen frivillig, mens Sogndal kommune ble tvangssammenslått. Datamaterialet i studien er blitt innhentet gjennom semistrukturerte intervju av ansatte som arbeider på eller i forbindelse med servicekontorene. Resten av datamaterialet er innhentet gjennom offentlige dokumenter. Beskrivende organisasjonsteori fra Henry Mintzberg (1979) og forklarende implementeringsteori fra Jeffrey L. Pressman og Aaron Wildavsky (1984) blir brukt for å analysere funn som kan forklare hvordan reformimplementering kan ha påvirket struktur og innhold ved servicekontorene. Studien viser at implementering av kommunereformen kan ha påvirket kommunens interne struktur når det gjelder avdelingens plassering i organisasjonskartet, og avdelingens tilgjengelighet ved de ulike lokasjonene. Reformimplementering har påvirket den interne organiseringen når det gjelder koordinering av arbeidsoppgaver og mulighet for skjønnsutøvelse blant de ansatte. Studien viser at oppgavene ved servicekontorene i stor grad er blitt standardisert. Casekommunene har valgt å iverksette hver sin organisatoriske løsning, som kan sees på som et svar på kommunereformen.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectimplementering
dc.subjectskjønnsutøvelse
dc.subjectAlver kommune
dc.subjectautonomi
dc.subjectSogndal kommune
dc.subjectintern organisering
dc.subjectservicekontor
dc.subjectkommunereform
dc.titleOrganisering av servicekontor i en «ny» kommune: En komparativ casestudie av servicekontorene i Alver kommune og Sogndal kommune
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2024-06-03T12:01:14Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i administrasjon og organisasjonsvitenskap
dc.description.localcodeAORG350
dc.description.localcodeMASV-AORG
dc.subject.nus731111
fs.subjectcodeAORG350
fs.unitcode15-12-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel