• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Science and Technology
  • Department of Chemistry
  • Master theses
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Science and Technology
  • Department of Chemistry
  • Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan opplever lærere på videregående skole bruk av mappevurdering i naturfag?

Sleveland, Thor Modalsli
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master thesis (934.8Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3149475
Date
2024-06-03
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master theses [94]
Abstract
Denne studien tar utgangspunkt i tre naturfagslærere på en videregående skole som har brukt mappevurdering i litt over ett år. Gjennom kvalitative intervjuer har lærerne beskrevet hvordan de har gjennomført mappevurderingen og hvordan vurderingsformen har påvirket de selv og elevene.

Mappevurdering er en vurderingsform som kjennetegnes av at elevene arbeider med flere oppgaver i løpet av et skoleår og til slutt velger de som skal inngå i mappen og bli vurdert. Bruk av mappevurdering kan legge til rette for verdifulle konsepter som dybdelæring, formativ vurdering og metakognisjon. Vurderingsformen kan fremme dybdelæring fordi oppgavene er åpne og er formulert slik at elevene må trekke inn forskjellige elementer i besvarelsen sin. Tilbakemeldingene som elevene får underveis kan legge til rette for en formativ vurderingssituasjon. Elevenes aktive rolle og tilstedeværelsen av refleksjonsnotat kan fremme metakognisjon.

Mappevurdering resulterer i at lærere får et annet veilednings- og vurderingsarbeid enn med vanlige skoleprøver, noe lærerne i studien foretrekker. Deres totale arbeidsmengde har imidlertid økt, særlig fordi de legger opp til tett oppfølging med elevene. Det kan dessuten ta lenger tid å vurdere mappetekster enn skoleprøver. Elevene har også vært positive til mappevurdering. De uttrykker at det er mindre stressende og at de i større grad får vist hva de kan. Lærerne opplever at elevene har blitt mye bedre til å forstå sammenhenger på tvers av skolefaget.

Til slutt i studien drøfter jeg hvordan lærerne kan redusere arbeidet tilknyttet veiledning og vurdering samt øke elevenes utbytte. To tiltak blir diskutert: Bruk av responsgrupper og bruk av flere innleveringer. Jeg diskuterer også hvordan lærere kan møte utfordringene med språkmodeller.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the Author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit