Digital læring av førstehjelp; et førstehjelpsspill for barn i grunnskolen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/1956/10003Utgivelsesdato
2015-05-25Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dagens førstehjelpstilbud i den norske grunnskolen er variert. Hver enkelt kommune har ansvar for at elevene får tilstrekkelig med førstehjelpsundervisning, men det er dessverre slik at kommunene har ulike prioriteringer. Ansvaret for å legge opp denne undervisningen blir i mange tilfeller lagt over på de enkelte lærerne. Ettersom en del lærere ikke har god nok erfaring med slik undervisning, kan dette føre til en uheldig variasjon i kvaliteten på førstehjelpstilbudet i grunnskolen. Dette er bekymringsfullt i og med at førstehjelp er et viktig tema og kunnskap om førstehjelp kan redde liv. I denne avhandlingen har det blitt utviklet et førstehjelpsspill som er ment å være et alternativ eller supplement til den eksisterende førstehjelpsundervisningen i grunnskolen. Hovedformålet med spillet er å bistå lærere i førstehjelpsundervisningen, samt å bidra til et mer standardisert og organisert førstehjelptilbud i grunnskolen. Spillet er i prototype-stadiet, men det har blitt utviklet som et interaktivt produkt og tilsvarer et ferdig spill. For å kunne evaluere potensialet til et slikt førstehjelpsspill og for å vurdere om det har mulighet til å kunne supplere førstehjelpstilbudet i skolen, ble det gjennomført ekspertevalueringer og brukertesting. I ekspertevalueringene kom det blant annet frem at det er viktig å få et mer organisert system rundt førstehjelp og i brukertestingen ble det vist at læring av førstehjelp, ved hjelp av et spill, både var gøy og lærerikt.