Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAndreassen, Isabell
dc.date.accessioned2015-06-25T11:27:14Z
dc.date.available2015-06-25T11:27:14Z
dc.date.issued2015-05-15
dc.date.submitted2015-05-15eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/10067
dc.description.abstractThis master`s thesis examines how individuals transfer knowledge between higher education and work. The purpose of this study is to create a research-based understanding of how employees with a master`s degree in the social sciences or humanities transfer knowledge to their workplace and occupational settings. Previous research on knowledge transfer between education and work seem to focus on professional and vocational educations. In contrast, master`s programs in the social sciences and humanities are often described as having very few links connecting them directly to a specific occupation or profession. Instead, they may lead to a wide range of career or work possibilities. The informants in this scientific research did not have any work related practice incorporated in their educational program. The master`s thesis takes form as a qualitative interview study. I have chosen to use semi-structured interviews as a method for data collection. I interviewed six informants in the fall of 2014. All of the informants are employees in different oc cupationsand have a master`s degree in the social sciences or humanities. Both interviews and analysis are conducted in accordance with a phenomenological approach. In addition to this, hermeneutical principles have been used in the interpretation of the data. The study shows that knowledge specific to the academic disciplines and more general forms of academic knowledge act a versatile tool in the informants' professional life contexts. However, there are significant variations regarding how and to what extent such knowledge is transferred. The informants with the fewest links between their education and workplace settings stated that it took some time before they discovered how different kinds of academic knowledge was transferred to their everyday work life. They also gave theimpression that knowledge specific to the academic discipline was transferred in more indirect than direct ways. The interviewees' descriptions formed the impression that their education could provide unrestricted opportunities in work life. But the responsibility to understand how academic knowledge can be transferred to workplace settings still rests on the individual. The informants also stated that knowledge transfer between a research-oriented university education and work could be a challenging task. Educational experiences that are linked to occupational contexts might therefore be important for a successful transfer of knowledge.en_US
dc.description.abstractTema for denne mastergradsoppgaven er kunnskapsoverføring fra høyere utdanning til arbeidsliv. Mye av den tidligere forskningen som er gjort på dette området, ser ut til å rette seg mot profesjons- og yrkesrettede utdanninger. Formålet med dette masterprosjektet er å bidra med økt forskningsbasert forståelse rundt hvordan ferdigutdannede masterstudenter tilknyttet ikke-profesjonsfag overfører kunnskap fra utdanning til yrke. Perspektivet vil rette seg mot uteksaminerte masterstudenter med bakgrunn fra samfunnsvitenskapelige og humanistiske mastergradsutdanninger. I motsetning til profesjonsutdanninger, kan de undersøkte fagområdene beskrives som å ha få koblinger til et bestemt yrke. I stedet kan de føre til et bredt spekter av yrkesmuligheter. Informantene i denne undersøkelsen hadde ikke veiledet eller integrert praksis tilknyttet yrkeslivet som en del av sitt utdanningsprogram. Dette er en kvalitativ intervjuundersøkelse. Som metode for datainnsamlingen er det foretatt semistrukturerte intervju med til sammen seks arbeidstakere. Alle har en mastergradsutdanning fra humanistiske eller samfunnsvitenskapelige fagområder. Intervjuene ble gjennomført høsten 2014. Både intervjuene og analysen er gjennomført i samsvar med en fenomenologisk tilnærming. Samtidig er hermeneutiske rettesnorer benyttet i fortolkningsarbeidet. Undersøkelsen viser at universitetsfaglige og generelle akademiske kunnskaper ser ut til å fungere som allsidige verktøy i informantenes yrkeslivskontekster. Det finnes imidlertid markante variasjoner når det gjelder hvordan og i hvor stor grad kunnskap fra utdanningen overføres. Informantene med minst koblinger mellom utdanning og yrke, ga uttrykk for at de brukte tid på å se i hvilke sammenhenger elementer av universitetsfaglig kunnskap kunne anvendes i yrket. Gjennom dette ga de også en forståelse av at universitetsfaglig kunnskap ble overført på mer indirekte måter. Informantenes skildringer dannet et inntrykk av at deres samfunnsvitenskapelige eller humanistiske mastergradsutdanning kan gi uante muligheter. En felles forståelse synes likevel å være at ansvaret for å øyne hvordan den utdanningsrelaterte kunnskapen kan overføres til yrkeslivet hviler på den enkelte. Samtidig kan det å overføre kunnskap fra en forskningsrettet universitetsutdannelse til arbeidslivet være utfordrende. En av oppgavens konklusjoner er at praksiserfaringer som knytter utdanning og yrkesrelaterte kontekster sammen kan være av betydning for en vellykket kunnskapsoverføring.en_US
dc.format.extent1316704 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.rightsCopyright the Author. All rights reservedeng
dc.subject"høyere utdanning"
dc.subjectmaster
dc.subjectarbeidsliv
dc.subjectyrkesliv
dc.titleKunnskap i virksomhet. En kvalitativ intervjustudie om kunnskapsoverføring fra høyere utdanning til arbeidsliveng
dc.typeMaster thesis
dc.description.degreeMaster i Pedagogikk
dc.description.localcodePED395
dc.description.localcodeMAPS-PED
dc.subject.nus724112eng
fs.subjectcodePED395


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel