Utvikling av undervisning i embryologi (fosterlære) for odontologistudentene ved Seksjon for Anatomi og Cellebiologi
Working paper
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/1053Utgivelsesdato
2005Metadata
Vis full innførselSamlinger
- UPED-skrift [146]
Sammendrag
Seksjon for anatomi og cellebiologi, institutt for biomedisin, tilbyr undervisning i human embryologi (fosterlære) til ulike studentgrupper som odontologi-, medisiner- og tannpleierstudenter. Undervisning er basert på forelesninger, og evaluering av studentenes kunnskaper/læring er basert på tradisjonell skriftlig eksamen og summativ vurdering. I denne artikkelen presenterer vi et opplegg for mer studentaktiv undervisnings- og eksamensform i embryologi, som er basert på mappeundervisning og der studentenes læring blir evaluert ved mappevurdering. Vi ønsker å fremme studentenes embryologilæring med denne studentaktiverende læringsform og innføring av mappevurdering. Dette opplegget kan i tillegg fleksibelt benyttes i embryologiundervisningen til økende antall studenter og studentgrupper av ulik størrelse og med forskjellig bakgrunn i det medisiniske fakultet. Samtidig får studentene bedre oppfølging og lærerne bedre tilbakemelding om studentenes læring.