• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities
  • Department of Foreign Languages
  • Department of Foreign Languages
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities
  • Department of Foreign Languages
  • Department of Foreign Languages
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Reading Literature in the EFL-classroom - A qualitative study of teachers' views on the teaching of literature

Stavik, Malin Oshaug
Master thesis
Thumbnail
View/Open
138434768.pdf (2.128Mb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/10555
Date
2015-09-01
Metadata
Show full item record
Collections
  • Department of Foreign Languages [507]
Abstract
Summary in Norwegian Denne studien tar for seg skjønnlitteraturens rolle i engelskfaget i den videregående skole. Mer konkret blir det undersøkt hvilken oppfatning lærere har av danningsprosesser som gjør seg gjeldene i litteraturundervisningen, sett i lys av Wolfgang Klafkis danningskonsept og Michael Byrams modell for interkulturell kompetanse. Særegne kvaliteter ved skjønnlitteratur, samt relevante leseteorier blir også diskutert opp mot litteraturundervisningen i engelskfaget. Videre blir det europeiske rammeverket, Common European Framework for Reference for Languages (2001), det norske læreplanverket for den 10- årige grunnskolen og faglanen i engelsk studert og analysert når det gjelder deres behandling av skjønnlitteratur. Det er stor enighet om at en rekke læringsmål kan nås gjennom arbeid med skjønnlitteratur i engelskfaget. Den nåværende læreplanen er imidlertid svært åpen for tolkning på dette området og gir dermed lærere stor frihet til å planlegge og gjennomføre sin litteraturundervisning. Det er derfor interessant å få innsikt i læreres refleksjoner rundt hvilke bøker som blir lest, hvilke læringsmål de mener kan nås gjennom lesing av litteratur, samt hvilke tilnærminger og metoder de tar i bruk. Dataene for denne studien ble samlet inn i to omganger, med en spørreundersøkelse og et dybdeintervju. Seksten lærere deltok i spørreundersøkelsen, og basert på disse svarene ble fire lærere valgt ut til å delta på intervju. I intervjuene fikk lærerne mulighet til å utdype svarene sine og mulighet til å reflektere grundigere rundt spørsmålene. Studien er hovedsakelig basert på kvalitativ forskning med et fokus på lærernes individuelle refleksjoner, og gir derfor ikke grunnlag for generalisering av resultatene. Likevel er undersøkelsen av interesse da den gir et innblikk i disse lærernes refleksjoner rundt litteraturundervisning. Undersøkelsen viser at det er store forskjeller i lærernes litteraturundervisning, men at en viss overvekt av formale danningsteorier gjør seg gjeldende. Noen lærere viser i tillegg stor refleksjon rundt hvordan arbeid med litteratur kan føre til utvikling av interkulturell kompetanse. Resultatene viser også at lærerne er svært bevisste og reflekterte rundt sine valg, og at de fleste har en videre forståelse av litteraturundervisning enn det som er uttrykt i læreplanen.
 
Summary in Norwegian Denne studien tar for seg skjønnlitteraturens rolle i engelskfaget i den videregående skole. Mer konkret blir det undersøkt hvilken oppfatning lærere har av danningsprosesser som gjør seg gjeldene i litteraturundervisningen, sett i lys av Wolfgang Klafkis danningskonsept og Michael Byrams modell for interkulturell kompetanse. Særegne kvaliteter ved skjønnlitteratur, samt relevante leseteorier blir også diskutert opp mot litteraturundervisningen i engelskfaget. Videre blir det europeiske rammeverket, Common European Framework for Reference for Languages (2001), det norske læreplanverket for den 10- årige grunnskolen og faglanen i engelsk studert og analysert når det gjelder deres behandling av skjønnlitteratur. Det er stor enighet om at en rekke læringsmål kan nås gjennom arbeid med skjønnlitteratur i engelskfaget. Den nåværende læreplanen er imidlertid svært åpen for tolkning på dette området og gir dermed lærere stor frihet til å planlegge og gjennomføre sin litteraturundervisning. Det er derfor interessant å få innsikt i læreres refleksjoner rundt hvilke bøker som blir lest, hvilke læringsmål de mener kan nås gjennom lesing av litteratur, samt hvilke tilnærminger og metoder de tar i bruk. Dataene for denne studien ble samlet inn i to omganger, med en spørreundersøkelse og et dybdeintervju. Seksten lærere deltok i spørreundersøkelsen, og basert på disse svarene ble fire lærere valgt ut til å delta på intervju. I intervjuene fikk lærerne mulighet til å utdype svarene sine og mulighet til å reflektere grundigere rundt spørsmålene. Studien er hovedsakelig basert på kvalitativ forskning med et fokus på lærernes individuelle refleksjoner, og gir derfor ikke grunnlag for generalisering av resultatene. Likevel er undersøkelsen av interesse da den gir et innblikk i disse lærernes refleksjoner rundt litteraturundervisning. Undersøkelsen viser at det er store forskjeller i lærernes litteraturundervisning, men at en viss overvekt av formale danningsteorier gjør seg gjeldende. Noen lærere viser i tillegg stor refleksjon rundt hvordan arbeid med litteratur kan føre til utvikling av interkulturell kompetanse. Resultatene viser også at lærerne er svært bevisste og reflekterte rundt sine valg, og at de fleste har en videre forståelse av litteraturundervisning enn det som er uttrykt i læreplanen.
 
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit