• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Psychology
  • Department of Psychosocial Science
  • Department of Psychosocial Science
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Psychology
  • Department of Psychosocial Science
  • Department of Psychosocial Science
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utmattelse, lederadferd og oppgaveprestasjon - Ledelse som mulig ressurs for ansattes oppgaveprestasjoner

Ringstrand, Lene Bjellebø; Åsebø, Ingvild Horgen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
144671401.pdf (1.249Mb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/12140
Date
2016-05-14
Metadata
Show full item record
Collections
  • Department of Psychosocial Science [391]
Abstract
By performing a quantitative diary study and multilevel analysis this study looks at how percieved exhaustion influences task performance. The relation of instrumental and authentic leadership with task performance was also examined, as well as the moderation of authentic leadership on the relationship between daily exhaustion and daily variations in task performance. Results from a sample of 87 Norwegian naval warfare cadets at Sjøkrigsskolen shows that both instrumental (ß = .054) and authentic leadership (ß= .073) had a positive relation with task performance, and that exhaustion had a negative relation with task performance ((ß = -.092). The results also showed that the negative relationship between exhaustion and task performance was stronger for cadets perceiving low authentic leadership, compared to those who perceived authentic leadership behaviour to be high. There was also discovered a significant interaction effect for authentic leadership (ß =.093) in the relation between exhaustion and task performance.
 
Ved anvendelsen av et kvantitativt dagbokstudie og flernivåanalyser søkte dette studiet å belyse hvordan opplevd utmattelse innvirket på daglig oppgaveprestasjon. Innvirkningen av instrumentell og autentisk ledelse på oppgaveprestasjon ble også undersøkt, samt hvorvidt autentisk ledelse modererte sammenhengen mellom daglig utmattelse og endringer i daglig oppgaveprestasjon. Resultatene fra et utvalg på 87 kadetter fra den norske Sjøkrigsskolen viste at både instrumentell- (ß = .054) og autentisk ledelse (ß= .073) hadde en positiv sammenheng med oppgaveprestasjon, samt at utmattelse hadde en negativ sammenheng med oppgaveprestasjon (ß = -.092). Resultatene viste også at den negative sammenhengen mellom utmattelse og oppgaveprestasjon var sterkere for kadetter som opplevde lav autentisk ledelse, sammenlignet med de som opplevde høy autentisk ledelse. Det ble også funnet en signifikant interaksjonseffekt for autentisk ledelse (ß =.093) i sammenhengen mellom utmattelse og oppgaveprestasjon.
 
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the Author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit