Å undervise om å undervise - Lærerutdanneres kompetanse sett fra deres eget og fra lærerstudenters perspektiv
dc.contributor.author | Ulvik, Marit | |
dc.contributor.author | Smith, Kari | |
dc.date.accessioned | 2016-06-23T13:12:07Z | |
dc.date.available | 2016-06-23T13:12:07Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.Published | UNIPED 2016, 39(1):61-77 | eng |
dc.identifier.issn | 1893-8981 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/1956/12180 | |
dc.description.abstract | Artikkelen retter søkelyset mot lærerutdannere, en gruppe som hittil har blitt viet liten oppmerksomhet i forskningslitteraturen. I europeisk sammenheng er det ingen enhetlig forståelse for yrkesgruppen og for hvilke kvalifikasjoner lærerutdannere trenger. Den eksplorative studien som presenteres her, undersøker hvordan lærerutdannerne selv forstår sin profesjonelle rolle, og hvordan dette samsvarer med studenters forståelse av hva de skal kunne. Rammen for undersøkelsen er hovedsakelig lærerutdanningen for trinn 8–13. Målet med studien er å få en dypere innsikt i lærerutdanneres arbeid. Studien viser at lærerutdannerne har en variert selvforståelse i spenningsfeltet mellom praksis og teori, og at evnen til å koble praksis og teori regnes som en spesifikk kompetanse. Studentene verdsetter lærerutdannere med praksiserfaringer, men har også eksempler på at skoleerfaring kan erstattes av andre kvalifikasjoner. Som implikasjon av studien foreslår artikkelforfatterne å se på lærerutdanning som et eget fagfelt og det å være lærerutdanner som en egen profesjon. Tematikken vil ha paralleller til andre profesjonsutdanninger. | en_US |
dc.language.iso | nob | eng |
dc.publisher | Universitetsforlaget | |
dc.rights | This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons CC-BY 4.0 License (http://creativecommons.org /licenses/by/4.0/), allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided the original work is properly cited and states its license. | eng |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org /licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | lærerutdanner | eng |
dc.subject | lærerutdanning | eng |
dc.subject | profesjonell selvforståelse | eng |
dc.title | Å undervise om å undervise - Lærerutdanneres kompetanse sett fra deres eget og fra lærerstudenters perspektiv | eng |
dc.type | Peer reviewed | |
dc.type | Journal article | |
dc.date.updated | 2016-04-11T07:47:15Z | |
dc.description.version | publishedVersion | |
dc.rights.holder | Copyright The Author(s). | eng |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-01-06 | |
dc.identifier.cristin | 1349428 | |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
Department of Education [319]
Except where otherwise noted, this item's license is described as This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons CC-BY 4.0 License (http://creativecommons.org /licenses/by/4.0/), allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided the original work is properly cited and states its license.