Kulturell tilpasning og karriereoppnåelse. En studie om sammenhengen mellom psykologiske faktorer og høyt utdannede innvandrere sin karriereoppnåelse
Abstract
Statistics and research indicates that immigrants experience more challenges advancing their careers than Norwegian-born in work life. The purpose of this study was to investigate predictors for career advancement amongst immigrants with higher education. Cultural distance, acculturation (orientation towards Norwegian culture), and so-called multicultural personality traitswere used as predictors. Career advancement was operationalized as satisfaction with own career, income and leadership. The sample consisted of 199 former and current participants of Global Future, which is a career development program for highly educated immigrants. The participants answered an online questionnaire consisting of the measurement instruments: Vancouver Index of Acculturation and Multicultural Personality Questionnaire. Cultural distance was measured according to Schwartz's cultural value orientations for the respondents’ country of origin. The results of the regression analysis showed that the value orientations hierarchy and embeddedness were negatively related to respectively career satisfaction and income. The personality trait social initiative was positively related to leadership. The results suggest that cultural distance is more important for career advancement among immigrants with higher education than orientation towards Norwegian culture and multicultural personality. Statistikk og forskning indikerer at innvandrere oftere enn norskfødte opplever utfordringer med å gjøre karriere i arbeidslivet. Målsetningen med denne studien var å undersøke prediktorer for karriereoppnåelse blant innvandrere med høyere utdanning. Kulturell distanse, akkulturasjon (orientering mot norsk kultur), og såkalte multikulturelle personlighetstrekk ble brukt som prediktorer. Karriereoppnåelse ble operasjonalisert som tilfredshet med egen karriere, inntekt og lederansvar. Utvalget bestod av 199 tidligere og nåværende deltagere i Global Future som er et karriereprogram for høyt utdannede innvandrere. Deltakerne besvarte en nettbasert spørreundersøkelse bestående av måleinstrumentene: Vancouver Index of Acculturation og Multicultural Personality Questionnaire. Kulturell distanse ble målt med utgangspunkt i Schwartz sine verdiskårer for deltakernes opprinnelsesland. Resultatene av regresjonsanalysene viste at verdiorienteringene hierarki og sammenveving var negativt relatert til henholdsvis karrieretilfredshet og inntekt. Personlighetstrekket sosialt initiativ var positivt relatert til lederansvar. Resultatene kan tyde på at kulturell distanse har mer å si for innvandrere med høy utdannings karriereoppnåelse enn tilknytning til norsk kultur og multikulturell personlighet.