En konkurranseøkonomisk analyse av ulike motiver for å bruke en kategorikaptein.
Master thesis
View/ Open
Date
2016-06-01Metadata
Show full item recordCollections
- Department of Economics [304]
Abstract
Denne masteroppgaven er en teoretisk gjennomgang av kategorikapteinordningen. En kategorikaptein er en produsent som blir valgt til å hjelpe til med kategoristyring for en bestemt produktkategori. Det innebærer at den typisk er ansvarlig for å anbefale detaljisten utvalg, hylleplass, promotering og prising. Diskusjonen om kategorikapteiner er tosidig. På den ene siden har man effektivitetsgevinster og på den andre siden har man konkurransedemping. Gjennomgangen min av eksisterende litteratur finner at kategorikapteinen stort sett fremmer effektivitet. Den forbedrer effektivitet på to måter. For det første sørger den for optimal forvaltning av kategoriene gjennom etterspørselfremmende investeringer. For det andre fører den til informasjonsdeling og gir et utvalg i kategorien som er skreddersydd konsumentene. Samtidig som den fremmer effektivitet er det noen tilfeller hvor kategorikapteinen virker konkurransedempende og fasiliterer samarbeid. Spesielt situasjoner hvor en dominerende produsent får ansvar for å prise og detaljisten har lav forhandlingsmakt, kan være nødvendig å granske. Oppgaven er skrevet i Scientific Workplace 5.5
Description
Noen korrekturrettinger i oppgaven etter sensur.