Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBøe, Kari Wallem
dc.date.accessioned2016-10-07T11:07:30Z
dc.date.available2016-10-07T11:07:30Z
dc.date.issued2016-05-10
dc.date.submitted2016-05-10eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/12954
dc.description.abstractThe national initiative for monitoring of new teachers the recent years has been developed to help put the news teachers' situation into focus. It has also led to the developing of an education with national frameworks that will educate mentors for this group. I have in this task wanted to put the spotlight on the mentor's role and the education that underlie the mentor's role exercise. The topic I have chosen for my project is: What characterizes a competent mentor for new kindergarten teachers? An examination of two educations aimed at this audience. I have in my project studied the subject plans and had focusgroup interview of teachers and students on two campuses that offer mentor education aimed at mentors for new teachers. The project is analyzed within a socialconstructive framework. This is reflected in the way I think of knowledge; as socially constructed and therefore potentially different in different social contexts. I am interested in studying and understanding these differences. This is also an education with national frameworks, and I'm curious about the similarities and differences between the two educational institutions in light of the national framework and the overriding goals of the mentor education. The findings from the two educational institutions show that there are much common opinions about what characterizes a competent mentor for new kindergarten teacher. This involves different communication - and relationship skills. It also involves knowledge of various guidance tools and the ability to evaluate what kind of guidance that should be used in which situations. But there are also some differences. Important disparities that's about professional issues of principle meaning; Should mentor education be profession - and role-specific? Or is mentoring context-independent and can therefore be learned through education across professions and roles? The findings suggest that the understanding and practice of the mentor`s role is affected by the education the mentors have taken. Due to heterogeneity in education it is difficult to assess whether the mentors education provides the desired skills and abilities. I therefore think that the upcoming development of mentor education should be based on reflections and discussions around the academic principal aspects of the education.en_US
dc.description.abstractDet nasjonale tiltaket for oppfølging av nye lærere de siste årene har vært med å bidra til å sette de nyutdannede lærernes situasjon i fokus. Det har og ført til at det har blitt utviklet et eget studietilbud med nasjonale rammer som skal utdanne veiledere for denne gruppen. Jeg har i denne oppgaven ønsket å sette søkelyset på veilederens rolle og den utdanningen som ligger til grunn for veilederens rolleutøvelse. Problemstillingen jeg har valgt for mitt masterprosjekt er: Hva kjennetegner en kompetent veileder for nyutdannede barnehagelærere? En undersøkelse av to studietilbud rettet mot denne målgruppen. Jeg har i mitt masterprosjekt studert emneplanene samt hatt fokusgruppeintervju av faglærere og studenter ved to studiesteder som tilbyr veilederutdanningen rettet mot veiledere for nyutdannede lærere. Prosjektet er analysert i lys av en sosialkonstruktivistisk innramming. Dette kommer blant annet til uttrykk ved at jeg tenker at kunnskapen som konstrueres kan være forskjellig i ulike sosiale kontekster og jeg er interessert i å studere og forstå disse ulikhetene. Samtidig er dette en utdannelse med nasjonale rammer, og jeg er nysgjerrig på likheter og ulikheter ved de to utdanningsinstitusjonene sett i lys av de nasjonale rammene samt de overordnete målsetningene med veilederordningen. Funnene mine fra de to utdanningsinstitusjonene viser at det er mye felles meninger om hva som kjennetegner en kompetent veileder for nyutdannede barnehagelærer. Det handler mye om kommunikasjons - og relasjonskompetanse. Det handler videre om kunnskap om ulike veiledningsverktøy og evnen til å vurdere hva slags type veiledning som bør brukes i hvilke situasjoner. Samtidig er det en del ulikheter. Viktige ulikheter som handler om faglig prinsipielle spørsmål; Bør veilederutdanningen være profesjons - og rollespesifikk? Eller er veiledning kontekstuavhengig og kan derfor læres gjennom en utdanning på tvers av profesjoner og roller? Funnene tyder på at forståelsen og utøvelsen av veilederrollen blir påvirket av veilederutdanningen veilederne har tatt, og grunnet heterogeniteten i utdanningene er det krevende å skulle vurdere om veilederutdanningene gir ønsket kompetanse og ferdigheter. Jeg tenker derfor at det i den videre utviklingen av veilederutdanningen, bør legges til grunn refleksjoner og drøftinger rundt de faglig prinsipielle sidene ved utdanningen.en_US
dc.format.extent1120686 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.titleVeiledning i grenseland. Hva kjennetegner en kompetent veileder for nyutdannede barnehagelærere? En kvalitativ undersøkelse.eng
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reservedeng
dc.description.degreeMaster i Pedagogikk, IKT-basert
dc.description.localcodePED396
dc.description.localcodeMAPS-PEDIK
dc.subject.nus724112eng
fs.subjectcodePED396


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel