Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMonstad, Marianne
dc.date.accessioned2016-10-31T10:23:47Z
dc.date.available2016-10-31T10:23:47Z
dc.date.issued2016-09-01
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/13036
dc.description.abstractDenne oppgaven tar sikte på å studere den nye utviklingen innenfor kjendiskulturen og fokuserer på en ny type kjendis som har vokst frem ved hjelp av Internett og sosiale medier. Jeg har utforsket mikrokjendisbegrepet til Theresa Senft og gjort en kvalitativ analyse av YouTube-kanalene til britiske Zoe Sugg, også kjent som "Zoella", som til sammen har over 15 millioner følgere på YouTube. Hun bruker også andre sosiale medier aktivt for å holde kontakt med seerne sine. I dette prosjektet har jeg vært interessert i å finne ut av hvordan man kan skape kontakt med sine seere på YouTube, og hvorvidt det er viktig for suksessen. I tillegg ønsket jeg å definere kjendisstatusen til disse nye kjendisene og vurdere hvorvidt man kan kalle dem for mikrokjendiser. Jeg gjennomførte en kvalitativ tekstanalyse av videoene på to YouTube-kanaler og drøftet mine funn i lys av både kjendisteori og teorier om parasosiale relasjoner. Jeg kom frem til at Zoe er en YouTube-kjendis som er i en overgangsfase. Hun går fra å være mikrokjendis til å bli kjendis i tradisjonell forstand. Per dags dato er hun det vi kan kalle en hybridkjendis eller en "crossover-kjendis", som fortsatt er mest kjent blant sine egne seere, men som har begynt å få oppmerksomhet fra tradisjonelle medier som TV og aviser. Hun har mange virkemidler for å skape kontakt med sine seere, og parasosial interaksjon kan hjelpe oss med å forstå hvordan en slik kontakt kan oppstå, i tillegg til at den kan være med på å forklare hvordan Zoe har klart å oppnå slik suksess. Til slutt tar jeg i bruk begrepet hypervirkelighet for å drøfte mulige konsekvenser av å følge med på slike YouTube- kanaler der hvem som helst kan vise frem sin hverdag og sine liv, tilsynelatende ufiltrert og ekte.en_US
dc.format.extent580850 bytesen_US
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectYouTubeeng
dc.subjectparasosial interaksjoneng
dc.subjectmikrokjendisereng
dc.subjectZoellaeng
dc.titleParasosiale relasjoner på YouTube - en studie av forholdet mellom YouTube-kjendisen Zoe "Zoella" Sugg og hennes publikumeng
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2016-10-28T13:15:52Z
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved.en_US
dc.description.localcodeMEVI350
dc.description.localcodeMASV-MEVI
dc.subject.nus735116
fs.subjectcodeMEVI350


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel