• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Sociology
  • Department of Sociology
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Sociology
  • Department of Sociology
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Parasosiale relasjoner på YouTube - en studie av forholdet mellom YouTube-kjendisen Zoe "Zoella" Sugg og hennes publikum

Monstad, Marianne
Master thesis
Thumbnail
View/Open
149870927.pdf (565.9Kb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/13036
Date
2016-09-01
Metadata
Show full item record
Collections
  • Department of Sociology [384]
Abstract
Denne oppgaven tar sikte på å studere den nye utviklingen innenfor kjendiskulturen og fokuserer på en ny type kjendis som har vokst frem ved hjelp av Internett og sosiale medier. Jeg har utforsket mikrokjendisbegrepet til Theresa Senft og gjort en kvalitativ analyse av YouTube-kanalene til britiske Zoe Sugg, også kjent som "Zoella", som til sammen har over 15 millioner følgere på YouTube. Hun bruker også andre sosiale medier aktivt for å holde kontakt med seerne sine. I dette prosjektet har jeg vært interessert i å finne ut av hvordan man kan skape kontakt med sine seere på YouTube, og hvorvidt det er viktig for suksessen. I tillegg ønsket jeg å definere kjendisstatusen til disse nye kjendisene og vurdere hvorvidt man kan kalle dem for mikrokjendiser. Jeg gjennomførte en kvalitativ tekstanalyse av videoene på to YouTube-kanaler og drøftet mine funn i lys av både kjendisteori og teorier om parasosiale relasjoner. Jeg kom frem til at Zoe er en YouTube-kjendis som er i en overgangsfase. Hun går fra å være mikrokjendis til å bli kjendis i tradisjonell forstand. Per dags dato er hun det vi kan kalle en hybridkjendis eller en "crossover-kjendis", som fortsatt er mest kjent blant sine egne seere, men som har begynt å få oppmerksomhet fra tradisjonelle medier som TV og aviser. Hun har mange virkemidler for å skape kontakt med sine seere, og parasosial interaksjon kan hjelpe oss med å forstå hvordan en slik kontakt kan oppstå, i tillegg til at den kan være med på å forklare hvordan Zoe har klart å oppnå slik suksess. Til slutt tar jeg i bruk begrepet hypervirkelighet for å drøfte mulige konsekvenser av å følge med på slike YouTube- kanaler der hvem som helst kan vise frem sin hverdag og sine liv, tilsynelatende ufiltrert og ekte.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the author. All rights reserved.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit