Fordypningskurs i palliativ medisin i medisinstudiet
Working paper
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/15643Utgivelsesdato
2016-10-07Metadata
Vis full innførselSamlinger
- UPED-skrift [146]
Sammendrag
Ny studieplan for medisinstudiet i Bergen åpner for fordypningskurs i utvalgte fag i elektive perioder i den kliniske delen av studiet. For å kunne planlegge et best mulig fordypningskurs i palliativ medisin ble det gjort en litteraturstudie av publiserte erfaringer med slike kurs. Det ble søkt i Medline, inklusjonskriterier var evaluerte fordypningskurs i palliativ medisin i den kliniske delen av medisinstudiet, med varighet utover en dag. Søket ga 1183 treff. Etter screening av abstracts og lesing av 62 artikler i fulltekst ble 29 artikler, som til sammen presenterte 28 kurs, inkludert, herav 15 fra USA. Oppleggene varierte fra åtte timer over tre dager til fire ukers sammenhengende kurs. 17 var obligatoriske, 11 valgfrie. De hyppigste temaene var grunnlagstenkning i palliativ medisin, smerte- og symptomlindring, etikk og kommunikasjon. En rekke ulike undervisningsmetoder var benyttet, men interaktiv undervisning i små grupper dominerte. 22/28 opplegg inkluderte pasientmøter eller praktisk tjeneste på palliativ enhet eller i hjemmeomsorg. En rekke ulike metoder var brukt i evalueringene, herunder validerte, fagspesifikke spørreskjema og kvalitativ analyse av refleksjonsnotat og pasientfortellinger. Evalueringene viste økte kunnskaper, økt trygghet i møte med alvorlig syke og døende pasienter og refleksjon over egne holdninger etter fullført kurs. Oppsummert viser resultatene at i tillegg til kunnskaper og ferdigheter i faget er palliativ medisin egnet til å undervise en personsentrert tilnærming. Kontakt med pasienter og pårørende gir en vesentlig del av læringsutbyttet, og evalueringen bør gjøres med kombinert kvantitativ og kvalitativ metode.