Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBackus, Helene Hauge
dc.date.accessioned2017-06-19T06:18:09Z
dc.date.available2017-06-19T06:18:09Z
dc.date.issued2017-06-15
dc.date.submitted2017-06-14T22:00:09Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/16024
dc.description.abstractThe main theme of this assignment is how the view of children is in “the Norwegian framework plans for the content and tasks of kindergartens” from 1996, 2006 and 2017. The problem statement of the assignment is as follows: «What discourses about children dominate the Framework Plan for kindergartens from 1996, 2006 and 2017? » To illustrate this I have done a critical discourse analysis based on Norman Fairclough's analytical discourse model. Discourse analysis aims at investigating change and power relations. I want to investigate if there has been any change in the view of children from the first to the last framework plan for kindergartens. My data is based on the framework plans for kindergartens from 1996 and 2006 and the consultation draft for the kindergarten framework plan published in October 2016. The new framework plan was completed and comes into effect on 1 August 2017. Thus, some changes have been made to this framework plan from October 2016 until the release date. These are not taken into account in my analysis. The study shows that we do not see the children as vulnerable and helpless anymore, as we have done in the past. This view has been replaced by two main discourses. The main discourses I have chosen to call "the competent child" and "the child as a future adult". The discourse "the competent child" is based on the Children's Convention and encourages child involvement in decision-making processes in kindergarten. The discourse «The child as a future adult» is based on a marked discourse. The child is an investment that needs to be developed for proper return of value. During the main discourse there are several sub-discourses that support these views on children. There are several part discourses that are divided into seven categories: children as citizens, the contributing child, childhood function, children's mental health, the learning child, a multicultural childhood and children in the face of a digital world. These categories aim to organize the findings in such a way that it supports the diversity of topics within the two main categories. The linguistic change in the framework plans for kindergartens has also led to a shift in which the distribution of power between state and preschool teachers has transferred to the state's benefit. This has happened through micro-technologies such as inclusion and exclusion mechanisms. This means that the choice of words, sentences, and focus the state has chosen to bring along from the first, to the last framework plans for kindergartens has a big significance for the power distribution between state and kindergarten. I think the purpose of this shift in power is to create similar practices among kindergartens. My findings show that there has been a development in the view of children through the framework plans for kindergartens. I hope my research can contribute to the attention of which direction we are heading, so that we can choose the right focus point on the way forward in the development of kindergartens.en_US
dc.description.abstractOverordnet tema for denne oppgaven er hvordan synet på barn er i rammeplanene fra 1996,2006 og 2017. Oppgavens problemstilling er som følger: «Hvilke diskurser om barn dominerer i Rammeplan for barnehager fra 1996, 2006 og 2017?» For å belyse denne har jeg gjort en kritisk diskursanalyse som tar utgangspunkt i Norman Faircloughs diskursanalytiske modell. Diskursanalyse har som mål å undersøke forandring og maktforhold. Jeg vil se om det har vært noen forandring i synet på barn fra første til siste rammeplan. Mitt datagrunnlag har vært rammeplanene for barnehagen fra 1996 og 2006 samt høringsutkastet til rammeplanen for barnehage som var publisert i oktober 2016. Den nye rammeplanen er i ettertid ferdiggjort og trer i kraft 1 august 2017. Dermed er det gjort en del forandringer i denne rammeplanen fra oktober 2016 til utgivelsesdato. Disse er ikke tatt hensyn til i min analyse. Studien viser at vi ser ikke barnet lenger som sårbart og hjelpeløst som vi har gjort tidligere. Dette synet er blitt erstattet av to hoved-diskurser. Hoved-diskursene har jeg valgt å kalle «det kompetente barnet» og «barnet som fremtidig voksen». Diskursen «det kompetente barnet» er medvirkende og drevet av en rettighetstankegang som er grunnet i barnekonvensjonen. Diskursen «barnet som fremtidig voksen» er påvirket av en markedsdiskurs. Barnet er en verdi som må investeres i for at det skal utvikles. Under hoved-diskursene er det flere del-diskurser som støtter opp under disse synene på barn. Del-diskursene er delt opp i syv kategorier: barn som samfunnsborgere, det medvirkende barnet, barndommens funksjon, barns psykiske helse, det lærende barnet, en flerkulturell barndom og barn i møte med en digital verden. Disse kategoriene har til hensikt å organisere funnene på en slik måte at det understøtter mangfoldet av emner innen de to hovedkategoriene. Den språklige forandringen i læreplanene har også ført til at det er skjedd et maktskifte hvor fordelingen av makt mellom stat og førskolelærer har forskjøvet seg til statens fordel. Dette er skjedd igjennom mikroteknologier som inkluderings og ekskluderingsmekanismer. Altså hvilke ord, setninger, og fokus har de valgt å ta med videre fra første til siste rammeplan. Jeg tror hensikten med denne maktforskyvningen er å skape likere praksis blant barnehagene. Mine funn viser at det er skjedd en utvikling i synet på barn igjennom rammeplanene. Jeg håper min forskning kan bidra til oppmerksomhet til hvilken retning vi er på vei, slik at vi kan velge riktig fokuspunkt på veien videre i utviklingen av barnehagen.  en_US
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectrammeplaneng
dc.subjectbarnehageeng
dc.subjectsyn på barneng
dc.titleDiskurser om barn i Rammeplanene for barnehager: 1996,2006 og 2017.eng
dc.title.alternativeDiscourses about children in the Norwegian kindergartens framework plans: 1996,2006 and 2017.eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-06-14T22:00:09Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reservedeng
dc.description.degreeMasteroppgave i pedagogikk
dc.description.localcodePED395
dc.description.localcodeMAPS-PED
dc.subject.nus724112eng
fs.subjectcodePED395
fs.unitcode17-42-00


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel