"Sammenhengen mellom ungdommers hyppighet i bruk av sosiale medier og deres selvopplevde psykiske helse"
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/16120Utgivelsesdato
2017-06-27Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Previous research on the relationship between social media and mental health shows a lot of mixed results. The purpose of this study is therefore to further explore the relationship between youth’s social media use and their self-perceived mental health. The research question is: ”To what extent does youth’s social media use and online peer communication correlate with their self-perceived mental health?”. Data is based on a quantitative questionnaire with 2315 youths in eleventh grade from four counties in Norway. The questionnaire is made by researchers at the HEMIL-center of the University of Bergen as part of the project ”Dreamschool”. It was conducted in the autumn of 2016. The results show a minimal negative correlation of little importance between the amount youths made contact with friends through social media and symptoms of depression and anxiety, while there was a weak positive correlation between the amount youths made contact with friends and life satisfaction. The amount youths made contact with friends through social media, and the motivation they had to go online to communicate and maintain their relationship with existing friends explained 3 % of the variance in life satisfaction. The ANOVA-analysis showed that the youths that made the smallest amount of contact with friends through social media had the highest level of depression- and anxiety symptoms and the lowest level of life satisfaction, compared to the youths that made contact more often. This study indicates that contacting friends through social media mainly is a positive thing for youth’s mental health. Tidligere forskning viser til blandede resultater på sammenhengen mellom sosiale medier og psykisk helse. Hensikten med denne studien er derfor å utforske sammenhengen mellom ungdommers bruk av sosiale medier og deres selvopplevde psykiske helse. Problemstillingen er: ”I hvilken grad har ungdommers bruk av sosiale medier og deres online kommunikasjon med venner en sammenheng med selvopplevd psykisk helse?”. Data er basert på en kvantitativ spørreundersøkelse av 2315 ungdommer i første trinn på 17 videregående skoler i fire fylker i Norge. Spørreundersøkelsen er utarbeidet av forskere på HEMIL-senteret ved Universitetet i Bergen som del av evalueringen av prosjektet Drømmeskolen. Den ble gjennomført høsten 2016. Resultatene viser at det var en minimal negativ korrelasjon av liten betydning mellom hvor ofte ungdommene tok kontakt med venner gjennom sosiale medier og depresjon- og angstsymptomer, mens det var en svak positiv korrelasjon mellom hvor ofte ungdommene tok kontakt med venner gjennom sosiale medier og livstilfredshet. Hvor ofte ungdommene tok kontakt med venner gjennom sosiale medier, og motivasjonen de hadde til å gå online for å kommunisere og opprettholde forholdet til eksisterende venner forklarte 3 % av variansen i livstilfredshet. ANOVA-analysene viste at den gruppen som tok lite kontakt med venner gjennom sosiale medier viste til høyest grad av depresjon- og angstsymptomer og lavest grad av livstilfredshet, sammenlignet med de som oftere tok kontakt med venner gjennom sosiale medier. Studien indikerer at det å ta kontakt med venner gjennom sosiale medier hovedsakelig er positivt for ungdommer.