Resultatbasert bistand: En teoretisk og praktisk analyse av en insentivbasert bistandsform
Master thesis
View/ Open
Date
2017-06-23Metadata
Show full item recordCollections
- Department of Economics [301]
Abstract
Formålet med denne oppgaven er å gjøre rede for det teoretiske grunnlaget for resultatbasert bistand, samt å bringe klarhet i hvilke problemstillinger som må overkommes for at den potensielle effektivitetsgevinsten skal kunne realiseres i praksis. Som utgangspunkt for det teoretiske rammeverket utledes en prinsipal-agent modell med skjult handling. Her fremstilles resultatbasert bistand som en insentivkontrakt mellom en donor og en mottaker, og modellen brukes til å analysere hvordan forhold som aktørenes tilgang på informasjon, risikoaversjon og preferanser påvirker den optimale kontrakten. Modellen forutsetter at resultatet som deler av bistandsoverføringen er betinget av er perfekt observerbart, slik at det enkelt kan brukes som grunnlag for kontrakten. For å adressere denne sterke antakelsen utvides modellen til en multitaskmodell hvor resultatet tolkes som en latent variabel som beskriver donorens overordnede mål og dermed ikke lenger er perfekt observerbart. I stedet brukes et objektivt resultatmål som grunnlag for den betingede delen av bistandsoverføringen. Modellen åpner også for at mottakeren kan utføre flere oppgaver i arbeidet mot donorens mål. Den teoretiske analysen konkluderer med at den optimale insentiviseringen, den resultatavhengige delen av bistandsoverføringen, blir relativt liten. Dette skjer på grunn av sammenhengen mellom det objektive resultatmålet og donorens overordnede mål, samt det som omtales som "multitaskproblemet" i litteraturen. Oppgaven vender så fokus over på aktørene. Gjennom diskusjoner om bistandsmottakeren og bistandsdonoren identifiseres en rekke problemstillinger som oppstår når bistandsformen settes ut i praksis. De mest sentrale problemstillingene fra disse diskusjonene dreier seg om valg av mottaker for den resultatbaserte kontrakten og donorens problem med å opptre tidskonsistent ovenfor mottakeren. Disse problemstillingene, pluss valg av objektivt resultatmål, fremstår som de viktigste hindrene som må overkommes for at den potensielle effektivitetsgevinsten skal kunne realiseres i praksis.