dc.contributor.author | Gjesdal, Anje Müller | |
dc.contributor.author | Skalle, Camilla Erichsen | |
dc.contributor.author | Eide, Liv | |
dc.date.accessioned | 2017-09-07T08:48:25Z | |
dc.date.available | 2017-09-07T08:48:25Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.Published | Gjesdal AM, Skalle CES, Eide L. Migrantnarrativer som interkulturell døråpner? En pilotanalyse av læreverktekster i fransk, italiensk og spansk. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge. 2017;11(1) | eng |
dc.identifier.issn | 1504-9922 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/1956/16601 | |
dc.description.abstract | Artikkelen tar opp fremmedspråkenes formidling av interkulturell kompetanse, og hvordan denne er knyttet til skolens samlede danningsprosjekt. Artikkel-forfatterne diskuterer hvordan migrantnarrativer kan brukes som inngangs-portal til utviklingen av interkulturell kompetanse, og hvordan disse narrativ-ene, gjennom å presentere det pedagogen Gerhard Neuner kaller universelle sosiokulturelle erfaringer, er egnet som materiale for perspektivforflytning og evnen til å se “den andre”, som er sentrale begrep innenfor det interkulturelle undervisningsparadigmet. Tidligere forskning har vist at fremmedspråkenes læremidler i begrenset grad benytter seg av det potensialet som ligger i arbeidet med interkulturell kompetanse knyttet til språkområdene. Artikkelforfatterne har derfor foretatt analyser av læreverktekster i fransk, spansk og italiensk, valgt ut på grunnlag av forståelsen av migrantnarrativer som særlig egnet for å jobbe med denne typen kompetanse. De undersøkte tekstene representerer ulike sider ved migrant-narrativer (estetisk, kulturelt og historisk), men krever en grad av kontekstuali-sering for å kunne fungere som døråpnere for interkulturell kompetanse. | en_US |
dc.language.iso | nob | eng |
dc.publisher | Institutt for lærerutdanning og skoleforskning , Universitetet i Oslo | eng |
dc.relation.uri | https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/3915 | |
dc.rights | Attribution CC BY-NC-ND | eng |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | eng |
dc.subject | interkulturell kompetanse | eng |
dc.subject | universelle sosiokulturelle erfaringer | eng |
dc.subject | fremmedspråkundervisning | eng |
dc.subject | migrantnarrativer | eng |
dc.title | Migrantnarrativer som interkulturell døråpner? En pilotanalyse av læreverktekster i fransk, italiensk og spansk | eng |
dc.type | Peer reviewed | |
dc.type | Journal article | |
dc.date.updated | 2017-07-04T08:40:00Z | |
dc.description.version | publishedVersion | |
dc.rights.holder | Copyright 2017 The Author(s) | eng |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.5617/adno.3915 | |
dc.identifier.cristin | 1464410 | |
dc.source.journal | Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge | |