Learning academic languages: An analogical approach to student writing development in higher education
Abstract
Denne masteroppgaven har som mål å beskrive problemene som oppstår rundt undervisning av akademisk skriftspråk i høyere utdanning på en måte som setter språkformen og studentenes opplevelse av den i fokus. Dette blir gjort ved å først beskrive forskjeller mellom språkformer som blir brukt i forskjellige sosiale og profesjonelle kontekster, med spesiell vekt på standardiserte språkformer, hvorfor de oppstår, og hvordan de blir brukt i forskjellige settinger. Formålet ved dette er å kunne etablere og beskrive de merkbare praktiske og strukturelle forskjellene mellom sosial språkbruk og språkbruk innenfor akademia, for så å sammenligne problemene som oppstår når man forsøker å lære uerfarne studentskribenter å forholde seg til dem. Disse problemene blir sammenlignet med problemene som blir studert innenfor språktilegningsstudier, med det formål å kunne beskrive prosessen å lære seg særlig spesialiserte språkformer innenfor ens eget førstespråk med terminologien som blir brukt til å beskrive tilegning av andrespråk. Fokuset er på Engelsk akademisk skriftspråkopplæring, men ideene er ment å kunne være overførbare til andre språkkulturer. Oppgaven inkluderer også en spørreundersøkelse som ble utdelt til to grupper studenter med relativt lite erfaring innenfor høyere utdanning. En av gruppene skriver akademiske tekster på sitt første språk, mens den andre skriver med utgangspunkt i et lært fremmedspråk. Formålet er å kunne vise til spesifikke forskjeller i hvordan de to gruppene forholder seg til akademisk skriftspråk, og om de eventuelle forskjellene har grunnlag i språkerfaringene deres eller opplæringen de har fått.