Show simple item record

dc.contributor.authorØren, Eivind Myklebust
dc.date.accessioned2018-01-08T10:01:59Z
dc.date.available2018-01-08T10:01:59Z
dc.date.issued2017
dc.date.submitted2018-01-04T23:00:03Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/17162
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som mål å beskrive problemene som oppstår rundt undervisning av akademisk skriftspråk i høyere utdanning på en måte som setter språkformen og studentenes opplevelse av den i fokus. Dette blir gjort ved å først beskrive forskjeller mellom språkformer som blir brukt i forskjellige sosiale og profesjonelle kontekster, med spesiell vekt på standardiserte språkformer, hvorfor de oppstår, og hvordan de blir brukt i forskjellige settinger. Formålet ved dette er å kunne etablere og beskrive de merkbare praktiske og strukturelle forskjellene mellom sosial språkbruk og språkbruk innenfor akademia, for så å sammenligne problemene som oppstår når man forsøker å lære uerfarne studentskribenter å forholde seg til dem. Disse problemene blir sammenlignet med problemene som blir studert innenfor språktilegningsstudier, med det formål å kunne beskrive prosessen å lære seg særlig spesialiserte språkformer innenfor ens eget førstespråk med terminologien som blir brukt til å beskrive tilegning av andrespråk. Fokuset er på Engelsk akademisk skriftspråkopplæring, men ideene er ment å kunne være overførbare til andre språkkulturer. Oppgaven inkluderer også en spørreundersøkelse som ble utdelt til to grupper studenter med relativt lite erfaring innenfor høyere utdanning. En av gruppene skriver akademiske tekster på sitt første språk, mens den andre skriver med utgangspunkt i et lært fremmedspråk. Formålet er å kunne vise til spesifikke forskjeller i hvordan de to gruppene forholder seg til akademisk skriftspråk, og om de eventuelle forskjellene har grunnlag i språkerfaringene deres eller opplæringen de har fått.en_US
dc.language.isoengeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectAkademisk Skrivingeng
dc.subjectDiskurs miljøeng
dc.subjectSpråkutviklingeng
dc.subjectSkriveopplæringeng
dc.subjectSpråkvariasjonereng
dc.subjectStandardiserte språkeng
dc.titleLearning academic languages: An analogical approach to student writing development in higher educationeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2018-01-04T23:00:03Z
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reservedeng
dc.description.degreeEngelsk mastergradsoppgave
dc.description.localcodeENG350
dc.subject.nus711124eng
fs.subjectcodeENG350
fs.unitcode11-20-00


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record