• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities
  • Department of Foreign Languages
  • Department of Foreign Languages
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities
  • Department of Foreign Languages
  • Department of Foreign Languages
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Un(w)rapping Ta-Nehisi Coates' Politics and aesthetics

Thornes, Carina Krokfoss
Master thesis
Thumbnail
Åpne
master thesis (3.448Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/17520
Utgivelsesdato
2018-03-14
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Department of Foreign Languages [666]
Sammendrag
Denne oppgaven er basert på en analyse av hvordan forfatter og journalist Ta-Nehisi Coates representerer den afroamerikanske opplevelsen i sine litterære verk. Forfatteren har i de siste årene opparbeidet seg status som en av USAs fremste intellektuelle stemmer, spesielt når det kommer til spørsmål om rasisme i det moderne samfunnet. Oppgaven undersøker Coates sine tekster i relasjon til hip hop-sjangerens estetikk og politikk, og setter de litterære verkene i kontekst med kontemporære musikalske og visuelle uttrykk. Spesielt fokuserer jeg på hvordan Coates behandler temaer som oppvekst, politivold og massefengsling av afroamerikanske menn. Det første kapittelet tar for seg memoaret The Beautiful Struggle (2007) som dokumenterer Coates sin barndom og ungdomstid i Baltimore på 80-tallet. Jeg viser hvordan forfatteren bruker grep fra musikksjangeren hip hop og dens tilhørende kultur i memoarets oppbygging, samt argumenterer for at Coates bruker hip hop for å etablere sin egen kulturelle identitet. Kapittel to fokuserer på hvordan forfatteren representerer sårbarhet og vold i Between the World and Me (2015). Boken er inspirert av James Baldwins The Fire Next Time (1963) og er skrevet som et brev til hans sønn, Samori Coates. Kapittelet tar for seg hvordan den svarte mannen fra barndommen av må tilpasse seg et liv hvor man er under konstant fare for å bli utsatt for politivold. Kapittel tre setter to essays fra samlingen We Were Eight Years in Power (2017) i kontekst med Coates’ representasjoner av fedre. Jeg argumenterer for at Coates på et vis er privilegert med tanke på at hans egen far var tilstedeværende gjennom hele barndommen og at dette separerer hans opplevelse fra et stort antall afroamerikanske menn. Her undersøker jeg også myten om den fraværende faren og hvordan massefengsling påvirker familiestrukturen.
Utgiver
The University of Bergen
Opphavsrett
Copyright the author. All rights reserved

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit