dc.description.abstract | Denne oppgaven er basert på en analyse av hvordan forfatter og journalist Ta-Nehisi Coates representerer den afroamerikanske opplevelsen i sine litterære verk. Forfatteren har i de siste årene opparbeidet seg status som en av USAs fremste intellektuelle stemmer, spesielt når det kommer til spørsmål om rasisme i det moderne samfunnet. Oppgaven undersøker Coates sine tekster i relasjon til hip hop-sjangerens estetikk og politikk, og setter de litterære verkene i kontekst med kontemporære musikalske og visuelle uttrykk. Spesielt fokuserer jeg på hvordan Coates behandler temaer som oppvekst, politivold og massefengsling av afroamerikanske menn. Det første kapittelet tar for seg memoaret The Beautiful Struggle (2007) som dokumenterer Coates sin barndom og ungdomstid i Baltimore på 80-tallet. Jeg viser hvordan forfatteren bruker grep fra musikksjangeren hip hop og dens tilhørende kultur i memoarets oppbygging, samt argumenterer for at Coates bruker hip hop for å etablere sin egen kulturelle identitet. Kapittel to fokuserer på hvordan forfatteren representerer sårbarhet og vold i Between the World and Me (2015). Boken er inspirert av James Baldwins The Fire Next Time (1963) og er skrevet som et brev til hans sønn, Samori Coates. Kapittelet tar for seg hvordan den svarte mannen fra barndommen av må tilpasse seg et liv hvor man er under konstant fare for å bli utsatt for politivold. Kapittel tre setter to essays fra samlingen We Were Eight Years in Power (2017) i kontekst med Coates’ representasjoner av fedre. Jeg argumenterer for at Coates på et vis er privilegert med tanke på at hans egen far var tilstedeværende gjennom hele barndommen og at dette separerer hans opplevelse fra et stort antall afroamerikanske menn. Her undersøker jeg også myten om den fraværende faren og hvordan massefengsling påvirker familiestrukturen. | en_US |