Evocation and Performance: A Study of Masking in Batman and V for Vendetta
Abstract
I denne oppgaven analyserer jeg bruken av masker i tegneserier om Batman og i V for Vendetta. Dette gjelder både den fysiske masken, og maskering i en videre forstand. Poenget mitt er at måten fortellingene om ‘Batman’ og ‘V’ bruker masker og forkledninger tjener en hensikt, både innad i deres egne verdner, og overnfor leserne, og mitt formål med oppgaven er å undersøke om det er mulig å trekke noen mer allmenngyldige slutninger fra mine observasjoner. I første kapittel tar jeg for meg Batmans maskering. Jeg argumenterer for at måten han bruker sitt kostyme henger sammen med måten han utfører sin superheltvirksomhet, og at begge disse er virkemidler som påvirker både hans forhold til sine medfigurer og hans forhold til sine lesere. Kjernen i dette resonnementet er at Batmans maskering gjør hans menneskelighet ugjennkjennelig (unrecognizable) blant sine medfigurer, og avhengigheten av denne strategien gjør ham desto mer menneskelig ovenfor sine lesere, ettersom den kommer av en mangel på superkrefter. I andre kapittel undersøker jeg bruken av maskering i V for Vendetta. Jeg argumenterer for at Vs maskering er et virkemiddel som kaster en teatralsk glans over ødeleggelsene han forårsaker, og forvandler dem til forestillinger. Dette henger sammen med at fortellingens konflikt beror seg på at de fascistiske styresmaktene har etablert seg som eneste gyldige talerør, og undertrykker alle andre uttrykk (eller ‘fortellinger’ (narratives)) enn deres egne. Deres verdensbilde utgjør en usannferdig fasade som i seg selv fungerer som en slags maske ovenfor befolkningen. Vs agenda er å velte disse styresmaktene ved å punktere denne fasaden, og åpne for en retur av mangfold blant uttrykk. Dermed er uttrykk og maskering knyttet til både hans midler og hans hensikt.
Description
Revised version: illustrations removed from the online version