Det nye TV-universet. En analyse av samspillet mellom lineær og digital tv
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/1956/17880Utgivelsesdato
2018-06-27Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven er et bidrag til den akademiske diskusjonen rundt hvordan teknologisk utvikling skaper utfordringer for tv og endringer i mediets innhold, distribusjon og funksjon. En diskusjon som har foregått siden millenniumskiftet. I nyere tid handler diskusjonen om hvordan mediet nå tilpasser seg en ny viral hverdag med tv på flere plattformer. Teksten tar for seg de norske tv-husenes digitale utvikling og hvordan flyt benyttes for å skape samspill mellom ulike plattformer, ved hjelp av en programflateanalyse som er både lineær og digital. Studien undersøker hvordan ulike tradisjonelle programleggingsteknikker og prinsipper har blitt viktigere, mindre viktig og videreutviklet i dagens sendeflater. Tradisjonelle programleggingsbegrep vedvarer og nye blir introdusert. Fokuset til de norske tv-husene har skiftet fra nøye lineær programlegging, til en samlet programkatalog og felles ‘brand’, i mål om å skape et unikt tv-univers. Håpet i dagens tv-landskap er å beholde seer innenfor de respektive tv-universene, heller enn på den enkelte kanal. Strategisk utvalg av program og programlegging brukes aktivt for å ikke miste seer til andre tv-univers, strømmetjenester eller kanaler. Oppgaven drøfter og analyserer de forskjellige programleggingsteknikker og strategier som brukes i både lineær- og digital tv på bakgrunn av innsamlet data fra uke 40 i 2017. I analysen løftes nye tendenser og begrep i norsk programlegging frem. Slik kartlegges en oversikt over hvordan norsk programlegging og strategiarbeid har endret seg etter innføringen av internettbaserte tv-tjenester.