• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Beefeater beslutningsstøttesystem. Læring av erfaring

Riise, Eivind
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Masteroppgave-riise.pdf (4.393Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/1956/1797
Utgivelsesdato
2000
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Department of Information Science and Media Studies [727]
Sammendrag
Hovedoppgaven er et bidrag i arbeidet med å øke forståelsen av hvordan beslutningsstøttesystemer eventuelt kan påvirke beslutningstageres måleffektivitet, gjennom å øke læringen av erfaring. Det er tatt utgangspunkt i et forretningsspill, Beefeater Restaurants Microworld, som er en simulering av drift av en restaurantkjede. Jeg har utviklet et beslutningsstøttesystem, som skal hjelpe beslutningstagerne med å oppdage og forstå sentrale sammenhenger i Beefeater. Virkningen av beslutningsstøttesystemet er testet empirisk i oppgaven. En behandlingsgruppe spilte Beefeater ved hjelp av beslutningsstøttesystemet. En kontrollgruppe spilte Beefeater uten hjelp av beslutningsstøttesystemet. Behandlingsgruppen fikk, slik jeg tolker data, høyere grad av læring enn kontrollgruppen. Høyere grad av læring var forventet å påvirke måleffektiviteten i positiv retning. En beslutningstagers måleffektivitet kan i Beefeater måles gjennom størrelsen på beslutningstagerens profitt, og gjennom hvor lenge beslutningstageren klarer å spille uten å bli sparket. Deltagerne i behandlingsgruppen fikk signifikant høyere profitt, men ble sparket tidligere enn deltagerne i kontrollgruppen. Min analyse av data tyder på at behandlingsgruppen fikk høyere grad av læring på områder som var viktige for deltagernes profitt, men at den høye profitten skapte høye profittforventninger, som senere medvirket til at flere deltagere i behandlingsgruppen ble sparket tidlig.
Utgiver
The University of Bergen
Opphavsrett
The author
Copyright the author. All rights reserved

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit