• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities
  • Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies
  • Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities
  • Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies
  • Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Skulle det være forklaringen på den gåte, jeg selv ikke kan løse - meg selv?» En analyse av Hulda Garborgs kjønnsideologiske konstruksjon av kvinnen i Kvinnen skapt av Mannen

Beichmann, Marianne
Master thesis
Thumbnail
Åpne
master thesis (830.1Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/18169
Utgivelsesdato
2018-06-16
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies [685]
Sammendrag
I denne masteroppgaven analyserer jeg Hulda Garborgs kjønnsideologiske konstruksjon av kvinnen i romanen Kvinnen skapt av Mannen (1904). For å besvare oppgavens problemstilling undersøker jeg fru Eva, romanens hovedkarakter, sine forventninger til og erfaringer fra henholdsvis moderskap, ekteskap og seksualitet og begjær. Kvinnen skapt av Mannen er et litterært tilsvar til Otto Weiningers Kjønn og Karakter (1903). Av den grunn er kjønnsteoriene som presenteres i Weiningers verk vesentlige for min lesning av romanens kvinneskikkelse. Videre gjør litteraturteoretisk, kjønnsteoretisk og feministisk teori seg gjeldende for analysen. Disse teoriene fremmer en forståelse av kjønn som kontekstavhengig kategori og gir et presist begrepsapparat som bidrar til å konkretisere konstruksjonen av kjønn som gjør seg gjeldende i romanen. I lys av min forståelse av kjønn og kjønnsuttrykk som kontekstavhengig har jeg hatt et særlig fokus på å sette Hulda Garborgs roman inn i en litteraturhistorisk kontekst. Dette har jeg gjort fordi jeg mener at en sentral forutsetning for å forstå Hulda Garborgs kvinne, er kjennskap til denne kvinneskikkelsens kontekst. Romanen svarer til flere strømninger i samtiden som påvirker kvinneskikkelsen som realiseres gjennom fru Eva. Med Det moderne Gjennombrudd tematiseres kvinnen, forholdet mellom kjønn, seksualitet og ekteskap. Den litterære perioden står som en sentral forutsetning for flere av tematikkene som kommenteres gjennom fru Eva. I min analyse har jeg kommet frem til at ekteskapet settes som premiss for kvinnens mulighet til selvrealisering. Med det fjerner Garborg seg fra flere intellektuelle som gjennom sin litteratur støttet opp under kvinnesaken, og med det fremmet økt personlig frihet for kvinnen. Som resultat av dette fremstår Garborgs roman som en kontroversiell, men også banebrytende beretning om den erotiske, men familieorienterte kvinneskikkelsen.
Beskrivelse
Revised version: Spelling errors corrected
Utgiver
The University of Bergen
Opphavsrett
Copyright the Author. All rights reserved

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit