• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The Kardashians: «Fra kjempetynn til formfull og sexy». En kvalitativ publikumsstudie av unge voksnes forhold til mediert kroppskultur og mediefenomenet The Kardashians

Mellingen, Ingeborg Nyhammer
Master thesis
Thumbnail
Åpne
master thesis (1.730Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/1956/18361
Utgivelsesdato
2018-06-30
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Department of Information Science and Media Studies [742]
Sammendrag
Denne oppgaven tar utgangspunkt i empirisk materiale samlet inn våren 2017, hvor åtte unge norske voksne i alderen 18-19 år snakker om sine erfaringer og refleksjoner rundt mediert kroppskultur og The Kardashians medietekster. For noen informanter bunner interessen for Kardashians-serien i nysgjerrighet og et ønske om å finne ut hvem Kardashians-søstrene egentlig er. De fleste informantene tror imidlertid at det meste i Kardashians-serien er «staget» og «fake» og at situasjonene som oppstår er iscenesatt for å skape drama. Flere informanter karakteriserer serien som «teit» og inntar ofte en ironisk tilskuerposisjon, der de nyter å observere The Kardashians sitt overfladiske og glamorøse liv, samtidig som de latterliggjør og dømmer seriens kulturelle verdi og status og dermed distanserer seg fra serien. Informantene er nokså kritiske til Kardashians-søstrenes kroppsfremstillinger og beskriver kroppene deres som: «unormale», «uoppnåelige» og «fake» og uttrykker liten begeistring for det manipulerte, opererte og unaturlige. Noen synes imidlertid at Kardashians-søstrenes kropper ser bra ut og mener «man bør få lov å vise fram det man har». Flere informanter mener også at The Kardashians kroppsfasong, med sine store romper, representerer et alternativ som er mer oppnåelig og er en motpol til det sylslanke tradisjonelle kroppsidealet. Undersøkelsen viser at informantene tilnærmer seg fenomenet med stor ambivalens og at de kontinuerlig forhandler med The Kardashians sine medietekster og deres budskap. Denne ambivalensen speiler seg også i informantenes forhold til, og måter å snakke om selfie og selfiepraksiser. Informantene er bundet av et abstrakt kulturelt filter som legger føring på hvilke bilder de legger ut og, kanskje enda viktigere, hvilke bilder de ikke legger ut på sosiale medier. Informantene legger ut selfier, men synes det er problematisk å legge ut «for mange» eller for «deilige» og «flotte» selfier. Det å legge ut utfordrende eller seksuelle selfier er også lite sosialt akseptert i informantenes omgangskrets og de omtaler det som «vulgært» og «litt voldsomt». Samtidig synes andre at det er «litt kult» å publisere slike bilder og at man skal ha «litt guts» for å gjøre det.
Utgiver
The University of Bergen
Opphavsrett
Copyright the author. All rights reserved.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit