På vei mot mer studentorientert undervisning og læring i geostatistikk
Abstract
Artikkelforfatterne har våren 2017 for første gang undervist emnet Geostatistikk (GEOV301) ved Institutt for geovitenskap ved Universitetet i Bergen. Emnet har, i likhet med resten av emneporteføljen ved universitetet, vært gjenstand for omfattende revisjon i 2016-17. I denne prosessen har pedagogiske begreper som «Scholarship of Teaching and Learning» (SoTL), samstemt undervisning («constructive alignment») og beregningsbasert læring («computational learning») vært viktige. Vi har gjort store endringer i GEOV301, i to omganger— i januar og i mai 2017. Det ble lagt mye større vekt på anvendelser med moderne datateknologi, og studentene tok i bruk programvaren RStudio/R på sine PCer. Vi var to likestilte lærere samtidig tilstede i undervisningssituasjonen og fikk med dette etablert en kontinuerlig fagfellevurdering av undervisningen gjennom semesteret. Endringene førte til mye merarbeid både for undervisere og studenter. Med bakgrunn i dette er emnet modifisert ytterligere og antall studiepoeng er økt fra 5 til 10. Vi ser at det er behov for bedre og mer effektiv kommunikasjon med studentenes veiledere. I tillegg til å hjelpe studentene vil dette kunne ha en positiv lagbyggingseffekt innenfor et institutt med en kompleks faglig sammensetting.