Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHenriksen, Kristine
dc.date.accessioned2018-11-06T10:03:33Z
dc.date.available2018-11-06T10:03:33Z
dc.date.issued2018-06-27
dc.date.submitted2018-06-26T22:00:06Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/18699
dc.description.abstractThe teaching profession is a profession with a high degree of wellbeing, however it is also a profession in which a large degree of burnout and stress is reported (Skaalvik & Skaalvik 2016). Based on research, motivational theories and my own experiences as a teacher, I want to show what narratives lower secondary school teachers have concerning motivation and challenges in the profession. The objective of the master thesis has been to explore these narratives and to analyze the reasons for motivation and challenges that the teachers themselves seem to emphasize in their stories. Askling et al, (2016) argues that there is a need for research about teachers seen from the teachers’ own perspective. The master thesis is based upon narrative qualitative interviews (Riessman, 2008), with six teachers in lower secondary school in Norway. The theoretical framework for the study is based upon Deci and Ryan’s (1985) Self-Determination Theory and Bandura’s (1997) Self-efficacy Theory. The narratives have been categorized and analyzed using thematic and theory-informed analysis focusing on the interviewees’ experiences of self-efficacy and competence, autonomy, relatedness and furthermore the challenges they face being teachers. The motivational factors that lower secondary school teachers seem to emphasize in their stories are the importance of mastering their work on different levels. Additionally, the findings indicated that relations, especially to pupils, but also to colleagues are important to the interviewees. Moreover, the need for autonomy is distinct, especially for the teachers who have worked a while. The challenges the teachers tell about is lack of time, unfavorable working conditions and a sense of not being good enough. To conclude, the thesis argues that the teachers' narratives are important to listen to, to achieve an educationally and social economically sound development of tomorrow’s schools.en_US
dc.description.abstractLæreryrket er et yrke med høy trivsel, men også et yrke hvor det rapporteres om stor grad av utbrenthet og stress (Skaalvik & Skaalvik 2016). Det er et intenst yrke og et yrke mange har en mening om. Med utgangspunkt i forskning, motivasjonsteorier og egne erfaringer som lærer ønsker jeg å undersøke hvilke fortellinger lærere i ungdomsskolen selv har om motivasjon og utfordringer. Målet med masteroppgaven har vært å utforske disse historiene og analysere hvilke grunner til motivasjon og utfordringer ungdomsskolelærerne selv synes å vektlegge i disse fortellingene. Masteroppgaven bygger på narrative kvalitative intervjuer (Riessman, 2008) med seks ungdomsskolelærere. Oppgaven fokuserer på intervjupersonenes fortellinger fra arbeidshverdagen med fokus på opplevelsen av mestring, tilhørighet, selvbestemmelse og utfordringer. For å tolke og analysere narrativene har jeg tatt utgangspunkt Deci og Ryans (1985) teori om selvbestemmelse og Banduras (1997) teori om mestringsforventning. Det er disse teoriene og tidligere forskning, i tillegg til mine tolkninger, analyse og drøfting av intervjupersonenes fortellinger, som ligger til grunn for kunnskapen om ungdomsskolelæreres motivasjonsfaktorer og utfordringer som er produsert i denne oppgaven. Oppgaven argumenterer for at lærernes narrativer er viktig å lytte til, i utviklingen av framtidas skole sett fra et pedagogisk og samfunnsøkonomisk perspektiv. Motivasjonsfaktorene ungdomsskolelærerne synes å vektlegge i sine fortellinger er betydningen av å mestre jobben sin på ulike plan, relasjoner særlig til elever, men også til kollegaer og et ønske om selvbestemmelse innen tydelige rammer. Utfordringer ungdomsskolelærerne forteller om er mangel på tid, ugunstige arbeidsforhold og en følelse av å ikke strekke til. Masteroppgaven belyser den enkelte intervjuperson sine fortellinger fra arbeidshverdagen.en_US
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectmestringsforventningeng
dc.subjectlærereng
dc.subjectutfordringereng
dc.subjecttrivseleng
dc.subjectnarrativ analyseeng
dc.subjectstresseng
dc.subjectungdomsskoleneng
dc.subjectkompetanseeng
dc.subjectmotivasjoneng
dc.subjectselvbestemmelsesteorieng
dc.subjectautonomieng
dc.subjecttilhørigheteng
dc.subjectlærerrolleneng
dc.subjectnarrativereng
dc.titleÅ være lærer i ungdomsskolen. Fortellinger om motivasjon og utfordringereng
dc.title.alternativeTo be a teacher in lower secondary school. Narratives about motivation and challenges.eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2018-06-26T22:00:06Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reservedeng
dc.description.degreeMasteroppgave i pedagogikk IKT
dc.description.localcodePED396
dc.description.localcodeMAPS-PEDIK
dc.subject.nus724112eng
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
fs.subjectcodePED396
fs.unitcode17-42-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel