Kunnskapsknagger – bruk av læringsmål, mikroskopi og gruppearbeid i hematologiundervisningen med fokus på myelodysplastisk syndrom
Abstract
Hematologi-undervisning er obligatorisk for medisinstudenter og senere for alle leger som skal bli spesialister i indremedisin, hjertesykdommer, lungemedisin og onkologi. Når studenter leverer inn spørreskjema kommer det ofte frem at selve faget av mange oppfattes som vanskelig og utilgjengelig. I en plenumsevaluering av forelesningene som hadde vært holdt tidligere i hematologikurset, brøt en av studentene ut: «Hvor er knaggene som vi skal henge all denne detaljerte kunnskapen på?!» Virkemidler hentet fra basismodul i universitetspedagogikk ble siden 2015 brukt til å styrke kvaliteten på undervisningen om myelodysplastiske syndromer, som både av studenter og spesialister i hematologi regnes som den aller vanskeligste gruppen av blodsykdommer. I ettertid har disse elementene blitt integrert også i andre ledd av hematologikurset.