Det gode Kontor: Effekten av Kontorløsninger på Ansattes Opplevelse av Jobbkrav, Kontroll, Sosial Støtte og Utmattelse
Abstract
Previous research on office solutions has only to a limited degree utilized organizational psychological theories or models in order to explain how different office solutions affect employees. This cross-sectional study applied the job demand-control-support model (JDCS) (Johnson & Hall, 1988) to investigate how office solutions, as a contextual condition, relates to job exposures (demands), resources (control and social support), and employee health (exhaustion) in two different samples of Norwegian office employees. ANOVA and pathway analyses were used to investigate differences between office solutions with regard to the JDCS model. Employees in cell offices experienced more control than employees in other solutions, and similar levels of job demands as employees in open plan offices. Actual differences in job demands and exhaustion between the solutions were small. Differences in social support were present in one of the samples, but these were small as well. The strength of the associations in the job demand-control-support model did not vary significantly between different office solutions. However, whether resources buffered, and which resources that buffered the positive relationship between demands and exhaustion, varied between different solutions. The job-demand-control-support model was replicated. This study concludes that there are clear differences between the solutions when it comes to employee experience of job control. The findings provide practical implications for managers and decision makers considering the introduction of new office solutions. Tidligere forskning på kontorløsninger har i liten grad brukt organisasjonspsykologiske teorier eller modeller for å forklare hvordan ulike kontorløsninger påvirker ansatte. Denne tverrsnittstudien brukte Jobbkrav-kontroll-støttemodellen (JKKS) (Johnson & Hall, 1988) for å undersøke hvordan kontorløsninger, som en kontekstuell betingelse, hang sammen med jobbeksponeringer (krav), ressurser (kontroll og sosial støtte) og helse (utmattelse) i to utvalg norske kontoransatte. ANOVA og stianalyser ble benyttet for å undersøke forskjeller mellom kontorløsninger med hensyn til JKKS-modellen. Ansatte i cellekontor opplevde mer kontroll enn ansatte i andre løsninger, og tilsvarende nivåer av jobbkrav som ansatte i åpne kontorlandskap. De faktiske forskjellene i jobbkrav og utmattelse mellom løsningene var små. Det ble funnet forskjeller i opplevelsen av sosial støtte i et av utvalgene, men også disse var små. Styrken på sammenhengene i JKKS-modellen varierte ikke signifikant mellom ulike kontorløsninger. Det varierte derimot hvorvidt ressurser dempet, og hvilke ressurser som dempet, den positive sammenhengen mellom krav og utmattelse i ulike løsninger. JKKS-modellen ble replikert. Studien konkluderer med at det er klare forskjeller mellom løsningene når det kommer til ansattes opplevelse av kontroll i arbeidet. Dette gir implikasjoner for ledere og beslutningstakere som vurderer innføring av nye kontorløsninger.