Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSandsmark, Malin
dc.date.accessioned2019-06-05T01:09:33Z
dc.date.available2019-06-05T01:09:33Z
dc.date.issued2019-06-05
dc.date.submitted2019-06-04T22:00:04Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/19854
dc.description.abstractBruk av YouTube-videoer i klasserommet har blitt mer og mer vanlig siden opprettelsen av YouTube i 2005. Spesielt i engelskundervisningen kan slike videoer åpne et vindu inn til den verden som engelsktalende mennesker lever i. Som lektorstudent har jeg fått et inntrykk av at lærere liker å bruke YouTube-videoer fordi de tror at elever vil forstå mer av videoer enn av en vanlig tekstbok, samt at videoer bidrar til variasjon i undervisningen. Videre har jeg også inntrykk av at lærere velger slike videoer ut ifra innhold ¬– ikke etter hvor mye de forventer at elevene skal skjønne. Slike videoer krever mye av elevenes lytteferdigheter og de må prosessere alt som skjer på skjermen i løpet av kort tid. Uten å tenke over det kan lærere ende opp med å velge videoer som setter høye leksikalske krav til elevene fordi ordforrådet som kreves for å forstå videoene er høyere enn hva elevene har, og/eller fordi videoene inneholder alt for mange elementer på en og samme tid. Det er dessverre lite forskning på bruk av YouTube-videoer i engelskundervisningen. Denne oppgaven ønsker å sette søkelyset på dette feltet, her ved å undersøke de leksikalske kravene lærere plasserer på elevene sine når de viser slike videoer i klasserommet. Den ønsker også å undersøke hvordan ord blir presentert (som for eksempel skrevet tekst eller tale) og hvilke konsekvenser dette har for elevers lytteforståelse av videoene. Oppgaven er en korpus-basert studie bestående av transkripsjoner fra 20 BBC News videoer fra YouTube. Det teoretiske rammeverket er basert på kognitive teorier som forklarer hvordan mennesker prosesserer lyd og bilder og hvilken påvirkning ulike elementer i en video kan ha på en elevs lytteforståelse. Resultatene viser at et ordforråd på 3,000 ordfamilier gir kjennskap til 95% av innholdet, hvorav 5,000 ordfamilier gir 98% forståelse. Samtidig er tale den mest brukte måten å presentere ord på i videoene etterfulgt av skrevet tekst. Halvparten av videoene bruker både tale og tekst samtidig for å presentere de samme ordene. I lys av prinsipper for multimedia læring kan tale sammen med bilder øke forståelsen. Blir tale, tekst og bilde brukt samtidig kan dette forstyrre elevens oppmerksomhet og føre til redusert forståelse. Man kan også anta at ord som blir brukt i to moduser for å presentere den samme informasjonen er overflødig. Studien viser at lærere må være bevisste på hvilke krav de setter til elevene sine i møte med videoer. Dette fordi videoene kan være leksikalsk utfordrende, samtidig som måten ordene blir vist på enten kan være til hjelp eller til hindring av forståelsen.en_US
dc.language.isoeng
dc.publisherThe University of Bergen
dc.titleYouTube in the EFL Classroom and Listening Comprehension – A Corpus-Based Study
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-06-04T22:00:04Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeEngelsk mastergradsoppgave
dc.description.localcodeMAHF-LÆFR
dc.description.localcodeMAHF-ENG
dc.description.localcodeMPENGL
dc.description.localcodeZMPHFFAK
dc.description.localcodeENG350
dc.subject.nus711124
fs.subjectcodeENG350
fs.unitcode11-20-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel