Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTrømborg, Hanne
dc.date.accessioned2019-06-08T01:17:53Z
dc.date.available2019-06-08T01:17:53Z
dc.date.issued2019-06-08
dc.date.submitted2019-06-07T22:00:19Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/19931
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en språkholdningsstudie som ser på nordmenns holdninger til engelske uttalevarianter, og undersøker om disse holdningene samsvarer med klassiske stereotypier dokumentert i tidligere studier. I tillegg diskuteres ulike faktorer som kan påvirke holdninger, som kjønn, reiser til engelskspråklige land og media. Oppgaven er den eneste studien som har informanter fra ungdomsskolen, og respondentene er fra tre ulike fylker i Norge for å undersøke om det er regionale forskjeller i holdninger. Studien har to deler. I første del lyttet 152 ungdomsskoleelever til og evaluerte seks uttalevarianter av engelsk: standard britisk engelsk, standard amerikansk engelsk, skotsk engelsk, australsk engelsk, indisk engelsk og sørstatsamerikansk engelsk. I den andre delen evaluerte de samme elevene, i tillegg til åtte lærere, de seks variantene ut i fra begrepsevaluering. Resultatene fra alle informantene viser en tydelig favorisering av standard britisk engelsk. Standard amerikansk engelsk og skotsk engelsk ble evaluert mer positivt da elevene evaluerte begrep i motsetning til da de lyttet til uttalevariantene. Motsatt resultat ble funnet for sørstatsamerikansk engelsk og indisk engelsk, som ble mer positivt evaluert da elevene lyttet til språkvariantene sammenlignet med evaluering av begreper for samme varianter. Resultatene viser dermed at elevene har ulike assosiasjoner knyttet til begrepene for språkvariantene sammenlignet med når de lytter til uttalevariantene. Studien undersøker også hvilken uttalevariant elevene og lærerne sikter mot, og resultatene viser blant annet at elevene ikke er spesielt påvirket av hvilken variant engelsklæreren bruker. Dataene viser også at flest elever sikter enten mot standard amerikansk engelsk eller en nøytral engelsk uttale, som ikke er assosiert med et engelsk-språklig land.en_US
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.subjectattitudes
dc.subjectsociolinguistics
dc.subjectEnglish varieties
dc.subjectLanguage attitudes
dc.titleNorwegian Attitudes to English Varieties: A sociolinguistic study of students and teachers in lower secondary school
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-06-07T22:00:19Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeEngelsk mastergradsoppgave
dc.description.localcodeMPENGL
dc.description.localcodeMAHF-LÆFR
dc.description.localcodeMAHF-ENG
dc.description.localcodeZMPHFFAK
dc.description.localcodeENG350
dc.subject.nus711124
fs.subjectcodeENG350
fs.unitcode11-20-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel