«Det personlige blikket»: Om bruk av personlige erfaringer og følelser i norsk samfunnsdebatt
Master thesis

View/ Open
Date
2019-06-13Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [254]
Abstract
I denne studien etableres begrepet "det personlige blikket" for å undersøke hvordan borgernes bruk av personlige erfaringer og følelsesuttrykk preger medienes meningsstoff. Den avdekker dominerende tendenser knyttet til intimisering i meningsytringene som ble mest delt på sosiale medier i perioden 2016-2018. Jeg argumenterer for at bruken av dette blikket må forstås som en bevisst retorisk strategi med et mål for øye, også når det brukes av «den lille mann». 44 prosent av skribentene i utvalget tok i bruk dette blikket i sine meningsytringer, som viser at det mest populære meningsstoffet i stor grad vokser ut fra skribentenes personlige, opplevde liv og følelser. Disse tekstene er ikke nødvendigvis debattskapende, men heller preget av historier som oppfordrer oss til å applaudere og dele videre for å bekrefte vår enighet. Oppgaven åpner derfor opp for en diskusjon om hvordan den medierte offentligheten påvirkes dersom meningsstoffet som deles mest ikke fungerer som debattstartere, men heller som formidlere av personlige gleder og sorger.